سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: احیای برجام در دستور کار نیست

جان کربی گفت به دلیل کمک مستقیم ایران به جنگ‌ روسیه در اوکراین، برجام در دستور کار نیست

از زمان شروع اعتراض‌های سراسری در ایران، اروپا و ایالات متحده موضوع احیای برجام را از دستور کار کنار گذاشته‌اند‌ـ ALEX WONG/ GETTY IMAGES VIA AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، در آخرین موضع‌گیری خود در قبال مذاکرات احیای برجام گفت در حال حاضر، به دلیل کمک مستقیم ایران به جنگ‌ روسیه در اوکراین، برجام در دستور کار نیست.

جان کربی در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴،  موضوع «حمایت نظامی» ایران از روسیه در جنگ اوکراین را ‌مطرح کرد و گفت: «با ارائه صدها پهپاد دارای قابلیت‌های مهلک به آن‌ها، ایران در این جنگ مستقیما و آشکارا به روسیه کمک می‌کند.»

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در ادامه سخنان خود افزود: «در حال حاضر، احیای برجام در دستور کار نیست.»

استفاده روسیه از پهپادهای نظامی ساخت جمهوری اسلامی در جنگ با اوکراین از تابستان گذشته در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد. ایران تا مدت‌ها ارسال پهپاد نظامی به روسیه را انکار می‌کرد. سرآخر، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تعداد این پهپادها را محدود عنوان کرده و گفته بود که همه آن‌ها قبل از جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده نیز  هفته گذشته با حمایت از اعتراض‌های گسترده در ایران، گفت که تهدید به استفاده از زور برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای‌ جمهوری اسلامی دیگر لزومی ندارد، زیرا «جایگزین برجام مردم ایران‌اند». 

از زمان شروع خیزش انقلابی ایرانیان و اعتراض‌های سراسری در ایران، اروپا و ایالات متحده موضوع احیای برجام را از دستور کار کنار گذاشته‌اند. 

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی نیز توقف مذاکرات برای احیای برجام را تایید کرد و گفت از زمان شروع خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، غرب میز مذاکرات را ترک کرده است.

با این حال، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از اشتیاق ایالات متحده و اروپا به ادامه مذاکرات و احیای برجام سخن رانده‌اند. در تازه‌ترین مورد از اظهار‌نظراتی از این دست، محمدحسن آصفری،  نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس هفته گذشته گفته بود: «غربی‌ها چاره‌ای جز مذاکره با ایران ندارند.»