انقلاب موفق، راهبرد جدیدی که بایدن در قبال ایران نیاز دارد

نطق وحدت جو بایدن در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا فرصتی است تا مستقیم در مورد مردم ایران صحبت کند

بیش از چهار ماه از اعتراض‌ها در ایران و سرکوب خشن معترضان می‌گذرد اما کشورهای غربی هنوز در مورد احیای برجام و اقدام عملی در مورد جمهوری اسلامی به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

پت فالون، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، و مایکل ماکووسکی در مقاله‌ای که در رول‌کال منتشر شده‌ است به این مسئله می‌پردازند و معتقدند جو بایدن باید راهبرد دولتش در قبال ایران را تغییر دهد.

راهبرد جو بایدن در قبال ایران در دو سال اول ریاست‌جمهوری‌اش  بر احیای برجام متمرکز بوده است. به عقیده فالون و ماکووسکی، توافقی که «رژیمی قاتل را ثروتمندتر می‌کند توافق نیست، بلکه حماقت راهبردی است». آن‌ها در ادامه توصیه می‌کنند اکنون زمان اتخاذ راهبردی دیگر فرا رسیده است که از ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های داخلی جمهوری اسلامی استفاده کند تا منافع آمریکا را پیش ببرد و به آزادی مردم ایران کمک کند.

در ادامه مقاله آمده دهه‌ها است اقدام‌های جنایت‌بار جمهوری اسلامی بر خاورمیانه و فراسوی این منطقه سایه افکنده است. هزاران راکت ایرانی بر سر غیرنظامیان اسرائیلی فرو ریخته است، و هنوز بیش از ۱۰۰ هزار راکت دیگر در زرادخانه حزب‌الله لبنان وجود دارد. جمهوری اسلامی با دمیدن در آتش جنگ داخلی سوریه و یمن، شرکای آمریکا در خاورمیانه را محصور کرده است. امروز، همان تسلیحات ایرانی که در خاورمیانه استفاده می‌شد امنیت اروپا را نیز تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این مقاله در ادامه می‌افزایند آمریکایی‌ها نه در خاورمیانه نه در آمریکا امنیت ندارند. سپاه پاسداران مسئول مستقیم کشته شدن بیش از ۶۰۰ نظامی آمریکایی در عراق است. نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در دو سال گذشته، دست‌کم ۷۹ بار به نیروهای آمریکا در منطقه حمله کرده‌اند. سپاه پاسداران برای ترور ژنرال‌ها، سیاستمداران و منتقدان در خاک آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند. به عقیده آن‌ها، جمهوری اسلامی وقتی پشت سپر هسته‌ای پنهان شود، در حمله به شرکا، منافع، نیروها و شهروندان آمریکا در خاورمیانه و فراسوی منطقه جسورتر و ستیزه‌جوتر خواهد شد و آن زمان برای مقابله خیلی دیر خواهد بود.

به عقیده فالون و ماکووسکی، مذاکرات دولت بایدن و تسهیل تحریم‌ها جز پیشنهادی کوتاه‌مدت‌تر و ضعیف‌تر از توافق هسته‌ای پیشین حاصلی نداشته است، اما جمهوری اسلامی همچنان این پیشنهاد را رد می‌کند. آن‌ها تاکید می‌کنند زمان آن فرا رسیده است که راهبردی معقول اتخاذ شود.

نویسندگان مقاله معتقدند چنین راهبردی باید همان حقیقتی را به رسمیت بشناسد که میلیون‌ها ایرانی معترض اکنون پذیرفته‌اند. تا وقتی این رژیم در قدرت است، هیچ سازش، توافق و صلحی وجود ندارد. هیچ‌گونه اصلاحی در قوانین سختگیرانه جمهوری اسلامی برای مردم ایران که بیش از چهار دهه سرکوب شده‌اند پذیرفتنی نیست. و هیچ توافق یا مشوق مالی این رژیم را به یک بازیگر بین‌المللی مسالمت‌جو تبدیل نخواهد کرد. راهبردی که جلوی برنامه هسته‌ای و ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را بگیرد باید به مردم ایران همان چیزی را بدهد که درخواست می‌کنند و برایش جان می‌دهند: پایان این رژیم خودکامه و برقراری حکومتی جدید و آزاد.

آن‌ها توصیه می‌کنند دولت بایدن باید با اعلام مرگ برجام شروع کند و از مذاکره بیشتر امتناع کند. ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور در مورد اهمیت این موضوع روشن و شفاف صحبت کرده‌اند. شدت اعتراض‌ها کاهش پیدا کرده اما همچنان در جریان است. اعلام مرگ برجام انرژی تازه‌ای به مردم ایران می‌دهد. باید برای رهبران جمهوری اسلامی روشن کرد که از نقطه احیای برجام عبور کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است پس از دو سال اجرای گزینشی تحریم‌ها، دولت بایدن باید اجرای کامل آن‌ها را از سر بگیرد، و از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خارجی بخواهد تحریم‌های ثانویه را رعایت کنند. آمریکا در همکاری با بریتانیا و فرانسه، باید مکانیسم ماشه شورای امنیت سازمان ملل را فعال کند.

به نوشته فالون و ماکووسکی، در عین حال، آمریکا برای جلوگیری از حمله ایران به نیروها و متحدانش، باید حضور نظامی محسوسی در منطقه داشته باشد و برای متحدان اسرائیلی و عربش تسلیحات دفاعی لازم را فراهم کند. واشنگتن باید پیمان ابراهیم را گسترش دهد. بخشی از این اقدام می‌تواند گرم کردن روابط اسرائیل و عربستان سعودی را شامل شود تا همکاری‌ امنیتی منطقه‌ای و دفاع در برابر تهدیدهای ایران تقویت شود.

آن‌ها مطلب را با این نکته به پایان می‌برند که «مردم ایران به‌روشنی نشان داده‌اند می‌خواهند از این رژیم خشن آزاد شوند»، و تاکید می‌کنند نطق وحدت جو بایدن در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا فرصتی است تا مستقیم در مورد مردم ایران صحبت کند. دهه‌ها است که نگاه مردم ایران به رهبر دنیای آزاد برای تایید و توجه به آرمان آزادی‌خواهی آن‌ها بی‌پاسخ مانده است. حکومت خودکامه مستقر در تهران باید سنگینی فشار هماهنگ آمریکا و متحدانش را احساس کند.

آغاز یک راهبرد جدید و معقول در قبال ایران پایان جمهوری اسلامی را رقم می‌زند.