شروع کنفرانس مونیخ با حضور شاهزاده رضا پهلوی

مخالفان جمهوری اسلامی در حاشیه کنفرانس مونیخ با برگزاری تجمع‌هایی علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند

کنفرانس امنیتی مونیخ بدون حضور نمایندگان جمهوری اسلامی و روسیه آغاز شد. در این نشست در‌مورد مناسبات امنیتی میان کشورها بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. جمهوری اسلامی و روسیه دو کشوری‌اند که طی سال‌های گذشته و به‌ویژه یک سال اخیر تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و دیگر کشورهای جهان بوده‌اند.

در نشست روز جمعه کنفرانس امنیتی مونیخ، اصلی‌ترین محور گفت‌و‌گوها بازنگری در نظم جهانی پس از تجاوز روسیه به خاک اوکراین است. تغییرات اقلیمی و وضعیت ایران و آینده جمهوری اسلامی، از دیگر موضوعات اصلی موردبحث در این نشست است.

هم‌زمان با این کنفرانس، جمع زیادی از ایرانیان در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی در شهر مونیخ اقدام به برگزاری تجمعی اعتراضی کردند. شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی به نمایندگی از مخالفان جمهوری اسلامی و جنبش دموکراسی‌خواهی ایران در این شهر حضور دارند و در گردهمایی ایرانیان سخنرانی می‌کنند.

جمعی از پادشاهی‌خواهان در حاشیه این نشست ضمن حمایت از خیزش سراسری مردم ایران، شعارهایی در حمایت از شاهزاده رضا پهلوی سر‌دادند. حاضران در این تجمع همچنین خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شدند.

حامیان سازمان مجاهدین خلق نیز هم‌زمان در منطقه‌ای دیگر در شهر مونیخ تجمعی برگزار کردند و شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی سر‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با این کنفرانس، وب‌سایت خبری آکسیوس به نقل از دو مقام ارشد اتحادیه اروپا گزارش داد که این اتحادیه، نیروی هوا و فضا و سازمان جهاد خودکفایی سپاه را تحریم می‌کند. بر اساس این گزارش، گفت‌وگو درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران در جریان است. بر همین اساس، این احتمال وجود دارد که اتحادیه اروپا هفت نهاد وابسته به سپاه را تحریم کند.

الجزیره نیز به نقل از یک دیپلمات اروپایی، مدعی شد که آمریکا و اروپا در حاشیه نشست مونیخ درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ سالانه با مشارکت و حضور شماری از رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای مختلف و شخصیت‌های برجسته اقتصادی و اجتماعی جهان برگزار می‌شود. این نشست سه‌روزه شامل سخنرانی و جلسات تبادل‌نظر و پرسش و پاسخ است.

اولین گردهمایی بزرگ ایرانیان در محل کنفرانس امنیتی مونیخ، روز شنبه ۱۸ فوریه ساعت ۱۰:۳۰ صبح در ادئون پلاتز (Odeonsplatz) برگزار می‌شود. مخالفان جمهوری اسلامی از ساعت ۲ تا ۵ بعدازظهر هم در گارتنرپلاتز (Gärtnerplatz) راهپیمایی می‌کنند.

اما اصلی‌ترین گردهمایی و راهپیمایی ایرانیان در حاشیه این کنفرانس، روز یکشنبه ۱۹ فوریه، برگزار می‌شود و معترضان ایرانی از سراسر اروپا یکشنبه ساعت ۱۰ صبح در این راهپیمایی و گردهمایی شرکت می‌کنند. برگزارکنندگان تاکید کرده‌اند که شرکت در گردهمایی بزرگ روز یکشنبه ۱۹ فوریه اهمیت زیادی دارد، زیرا یک روز تعطیل رسمی است و ایرانیان در سراسر اروپا با آزادی عمل بیشتری می‌توانند خود را به محل برگزاری گردهمایی برسانند.