سازمان ملل خواستار کمک يک ميليارد دلاری به میلیون‌ها نفر زلزله‌زده در ترکیه شد

ترکیه حتی پیش از وقوع زلزله نیز میزبان بزرگ‌ترین تعداد پناهندگان جهان بوده است

سازمان ملل متحد در حال هماهنگی عملیات هزاران جست‌وجوگر و امدادگر در استان‌های آدیامان، غازی انتپ، هاتای، قهرامان‌مارش و ملاتیه است-Yasin AKGUL / AFP

سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)‌، خواستار جمع‌آوری فوری کمک یک ميليارد دلاری در طول سه ماه برای ترکيه شد. سازمان ملل می‌گوید این کمک لازم است تا سازمان‌های بشردوستانه بتوانند به بيش از پنج ميليون نفر که تحت تاثیر زلزله فاجعه‌بار هفته گذشته قرار گرفته‌اند کمک کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از مردم در سوریه که با فاجعه زلزله در مناطق شمالی این کشور روبرو بوده‌اند، بر این باورند که پاسخ سازمان ملل متحد به این زلزله کند و ناکافی بوده است. 

به گزارش سازمان ملل متحد، شمار کشته‌شدگان در سوريه به حدود شش هزار نفر رسیده است. از این تعداد، ۴۴۰۰ نفر در شمال غربی کشور که تحت کنترل مخالفان حکومت سوریه است جان خود را از دست داده‌اند. شمار کشته‌شدگان بیشتر از آمار گزارش شده مقام‌های دولتی در دمشق و سازمان‌های امدادی در شمال غربی این کشور است که به ترتیب شمار کشته‌شدگان را ۱۴۱۴ و ۲۲۷۴ نفر گزارش داده‌اند.

به گزارش دولت ترکیه، بیش از ۹ میلیون نفر در ترکیه به‌طور مستقیم تحت تاثیر فاجعه زلزله قرار گرفته‌اند که احتمال وقوع آن یک‌ بار در هر نسل برآورد می‌شود. 

زمین‌لرزه‌ اصلی و پس‌لرزه‌های قوی آن در اوج زمستان رخ دادند و صدها هزار نفر ازجمله کودکان و افراد مسن  را در سرمای یخ‌بندان و بدون دسترسی به سرپناه، غذا، آب، گرما و مراقبت‌های پزشکی باقی گذاشتند. حدود ۴۷ هزار ساختمان تخریب شده‌اند یا آسیب ‌دیده‌اند و هزاران نفر به پناهگاه‌های موقت در سراسر ترکیه پناه برده‌اند.

مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر خدمات ضروری بر اثر زمین‌لرزه‌ها آسیب‌ دیده‌اند یا تخریب شده‌اند. بسیاری از اعضای خانواده‌ها از هم جدا شده‌اند و اکنون صدها کودک یتیم شده‌اند یا قادر به پیدا کردن پدر و مادر خود نیستند.

این در حالی است که ترکیه حتی پیش از وقوع زلزله نیز میزبان بزرگ‌ترین تعداد پناهندگان جهان بوده است. به گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از ۱.۷ میلیون پناهنده در ۱۱ استان آسیب‌دیده این کشور زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد در حال هماهنگی عملیات هزاران جست‌وجوگر و امدادگر در استان‌های آدیامان، غازی انتپ، هاتای، قهرامان‌مارش و ملاتیه است.

سازمان ملل متحد می‌گوید سازمان‌های بین‌المللی امداد‌رسان وعده‌ داده‌اند غذا، چادر، لباس گرم زمستانی، پتو، تشک و وسایل آشپزخانه را به افراد نیازمند تحویل دهند و لوازم پزشکی و کارکنان را به مناطق آسیب‌دیده اعزام کنند. حمایت روانی اجتماعی در حال ارائه به زلزله‌زدگان است و فضاهای امن برای زنان و کودکان در حال ایجاد است.

با اين حال، مردم محلی که گرفتار زلزله بوده‌اند، از تاخیر در ارسال کمک‌های سازمان ملل متحد به اين منطقه انتقاد کرده‌اند. جاده‌های منتهی به يک گذرگاه مرزی از ترکيه به سوريه که سازمان ملل مجاز به استفاده از آن است، بر‌اثر زلزله آسيب ديده‌اند. ورود اولین کاروان کمک‌ها از ترکيه به شمال غربی سوریه، سه روز پس از زمین‌لرزه صورت گرفت.

حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و سازمان ملل روز دوشنبه برای باز کردن دو گذرگاه دیگر به توافق رسیدند‌، اما منتقدان می‌گويند سازمان ملل نباید منتظر اجازه دولت سوریه می‌بود و با توجه به وضعيت وخیم روی زمين، باید راه ديگری برای کمک‌رسانی پيدا می‌کرد.

امدادگران سوری و کسانی که خانه و اعضای خانواده‌شان را در زلزله از دست داده‌اند، از کندی ورود کمک‌ها انتقاد کرده‌اند و می‌گویند احساس می‌کنند جامعه بين‌المللی آنان را فراموش کرده‌اند.

بیشتر از جهان