سازمان ملل: شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۵۰ هزار نفر می‌رسد

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از مرگ نزدیک به ۳۰ هزار نفر در این دو کشور است

مارتین گریفیتس، مدیر امداد سازمان ملل متحد، گفت که تعداد قربانیان زمین‌لرزه شدید در ترکیه و سوریه به دو برابر یا حتی بیشتر از تعداد فعلی خواهد رسید. در حال حاضر، شمار جان‌باختگان این زلزله‌ به بزرگی ۷.۸ که دوشنبه گذشته رخ داد، حدود ۳۰ هزار نفر گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴،‌ گریفیتس روز شنبه به شهر کاهرامان‌ماراش در جنوب ترکیه وارد شد. در این منطقه، اولین زمین‌لرزه به بزرگی ۷.۸ پیش از سحرگاه دوشنبه زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داد. این مدیر سازمان ملل در مصاحبه‌ای، درباره تعداد کشته‌شدگان گفت: «فکر می‌کنم تخمین دقیق قربانیان این زمین‌لرزه مرگبار دشوار است، زیرا آواربرداری هنوز ادامه دارد؛ اما تقریبا اطمینان دارم که آمار فعلی دو برابر یا بیشتر خواهد شد. باید بگویم که ما هنوز شمارش دقیق تعداد کشته‌شدگان را شروع نکرده‌ایم.»

بنا بر آمارهای مقام‌ها و پزشکان، تاکنون ۲۴ هزار و ۶۱۷ نفر در ترکیه و سه هزار و ۵۷۴ نفر در سوریه بر اثر زمین‌لرزه روز دوشنبه کشته شده‌اند که مجموع قربانیان تاییدشده را به عدد ۲۸ هزار و ۱۹۱ می‌رساند.

عملیات امداد و نجات در هر دو کشور همچنان ادامه دارد. با وجود سرمای شدید هوا و یخبندان، ده‌ها هزار نیروی امدادی در حال آواربرداری ساختمان‌هایی‌اند که اکنون به فضایی مسطح‌ تبدیل شده‌اند. سرمای هوا شرایط زندگی میلیون‌ها نفر را که از زمین‌لرزه نجات پیدا کرده‌اند، بسیار دشوار کرده است. بر اساس هشدار سازمان ملل متحد دست‌کم ۸۷۰ هزار نفر در سراسر ترکیه و سوریه به غذای گرم نیاز دارند و تنها در سوریه جنگ‌زده، ممکن است ۵.۳ میلیون نفر بی‌خانمان شده باشند.

سازمان بهداشت جهانی روز شنبه برای ۴۲.۸ میلیون دلار به منظور مقابله با نیازهای فوری بهداشتی درخواستی ارائه کرد. بنا به اعلام این سازمان، تقریبا ۲۶ میلیون نفر تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گذشت روزها از وقوع زمین‌لرزه، امدادگران هنوز موفق می‌شوند افرادی را زنده از زیر آوار بیرون بکشند. خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داد مردی پس از ۱۴۹ ساعت از زیر آوار در ترکیه نجات یافت. این مرد ۳۵ ساله به نام مصطفی زیر آوار یک ساختمان شش طبقه فروریخته در استان هاتای در جنوب ترکیه گیر افتاده بود. تیم‌های امداد و نجات رومانیایی به مدت پنج ساعت برای نجات این مرد تلاش کردند و در نهایت او را زنده از زیر آوارها بیرون آوردند.

آژانس بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که بیش از ۳۲ هزار نفر از سازمان‌های این کشور در تلاش برای جست‌وجو و نجات قربانیان زلزله‌اند. هشت هزار و ۲۹۴ امدادگر بین‌المللی هم در ترکیه حضور دارند.

در کنار اخبار مربوط به کمک به زلزله‌زدگان، خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه گزارش داد که نیروهای امنیتی ترکیه روز شنبه دست‌کم ۹۸ نفر را به اتهام غارت ساختمان‌های آسیب‌دیده، سرقت یا کلاهبرداری از قربانیان زلزله دستگیر کرده‌اند. این خبرگزاری اعلام کرد که از این ۴۰ مظنون چندین قبضه اسلحه، جواهرات، تعدادی کارت‌ بانکی، ۱۱ هزار دلار و ۷۰ هزار لیره ترکیه کشف و ضبط شده است. چند تن از این افراد بازداشت‌شده خود را امدادگر معرفی کرده بودند و قصد داشتند شش کامیون مواد غذایی برای زلزله‌زدگان هاتای را سرقت کنند.

در همین حال، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، از کمک ۳۰ میلیون دلاری یک فرد ناشناس به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه خبر داد. او در پیامی توییتری نوشت: «از شنیدن اینکه یک پاکستانی به صورت ناشناس به سفارت ترکیه در آمریکا رفته و ۳۰ میلیون دلار به زلزله‌زدگان کمک کرده است، عمیقا تحت‌تاثیر قرار گرفتم.»

بیشتر از جهان