زمین‌لرزه ترکیه و سوریه؛ شمار جان‌باختگان از ۴۰ هزار نفر گذشت

حدود ۲۶ میلیون نفر در این دو کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

با سپری شدن بیش از یک هفته از زلزله مرگباری که کشورهای ترکیه و سوریه را لرزاند، آمار قربانیان همچنان رو به افزایش است. هرچند هنوز برخی افراد هم زنده از زیر آوار نجات می‌یابند.

به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه ۹ نفر از زیر آوارهای یک ساختمان نجات داده شدند. نجات‌یافتگان از جمله دو برادر ۱۷ و ۲۱ ساله که روز سه‌شنبه از یک آپارتمان در استان کاهرامان‌ماراش بیرون کشیده شدند و یک زن و مرد سوری در انطاکیه، پس از ۲۰۰ ساعت از زیر آوار نجات پیدا کردند.

 با اینکه برخی نیروهای امدادی معتقدند هنوز ممکن است بتوان افرادی را زنده از زیر آوار بیرون آورد، مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که مرحله نجات در حال پایان است و تمرکز بیشتر بر تامین سرپناه و غذا برای نجات‌یافتگان خواهد بود.

شمار جان‌باختگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ که روز دوشنبه هفته گذشته در ترکیه و سوریه رخ داد، اکنون ۴۱ هزار نفر براورد می‌شود. این فاجعه تعدادی از شهرهای هر دو کشور را ویران و بسیاری از بازماندگان را در سرمای زمستان بی‌خانمان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به برخی مشکلاتی در واکنش اولیه به این زمین‌لرزه شدید اذعان کرد، اما ادعا می‌کند وضعیت اکنون تحت کنترل است. اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی در آنکارا گفت: «ما با یکی از بزرگ‌ترین بلایای طبیعی نه‌تنها در کشورمان بلکه در تاریخ بشریت روبروییم.»

به گفته او، بیش از ۲.۲ میلیون نفر مناطق آسیب‌دیده را ترک کرده‌اند و صدها هزار ساختمان غیرقابل سکونت شده‌اند. باکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، به خبرنگاران گفت که ۱۳۴ نفر به دلیل نقش احتمالی در ساخت بناهایی که در برابر زلزله مقاوم نبودند، بازجویی شده‌اند.

هانس هنری پی کلوگه، مدیر سازمان بهداشت جهانی اروپا، درباره نیاز به کمک‌رسانی گسترده به زلزله‌زدگان گفت: «نیازها بسیار زیاد است و ساعت به ساعت افزایش می‌یابد. حدود ۲۶ میلیون نفر در هر دو کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

او  تاکید کرد که در مورد مسائل بهداشتی و گسترش بیماری‌های عفونی به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر و در معرض خطر نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد.

پس از رسیدگی اولیه به جراحت افراد آسیب‌دیده از زلزله، حالا بیمارستان‌ها از مراجعه افرادی خبر می‌دهند که به اختلال استرس پس از سانحه دچار شده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها در ترکیه و سوریه در گفت‌وگوهایشان اعلام کردند که هم خود و هم فرزندانشان با پیامدهای روانی ناشی از زلزله دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وضعیت در سوریه جنگزده از ترکیه به‌مراتب بدتر است. سازمان ملل متحد با اعلام اینکه نزدیک ۹ میلیون نفر در سوریه تحت تاثیر زمین‌لرزه قرار گرفته‌اند، درخواست کمک مالی ۴۰۰ میلیون دلاری را مطرح کرد.

اولین کاروان کمک‌های سازمان ملل از ترکیه از طریق گذرگاه باب‌السلام که به‌تازگی باز شده، به شمال غربی سوریه تحت کنترل شورشیان رسیده است. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز دوشنبه موافقت کرد کمک‌های سازمان ملل از ترکیه از طریق دو گذرگاه مرزی دیگر وارد شود. این اتفاق تغییری مهم از سوی دمشق است که مدت‌ها است با ارسال کمک‌های فرامرزی به مناطق تحت محاصره شورشیان مخالفت می‌کند.

بر اساس گزارش رسانه دولتی سوریه و یک آژانس سازمان ملل، بیش از پنج هزار و ۸۱۴ نفر در سوریه جان خود را در زلزله از دست داده‌ و بسیاری از بازماندگان نیز آواره شده و به مهاجرت گروهی مجبور شده‌اند.

به‌ گفته مقام‌های سازمان ملل، عملیات نجات در سوریه در حال پایان است و به زنده یافتن شمار بیشتری از قربانیان امید زیادی نیست.

بیشتر از جهان