سیف العدل، مربی هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر در ایران، رئیس جدید القاعده است

اگرچه جانشین ایمن الظواهری به‌طور رسمی از طرف القاعده معرفی نشده، بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل می‌گویند که سیف العدل رهبر این گروه تروریستی است

سیف العدل به علت بمب‌گذاری‌ در سفارتخانه‌های ایالات متحده در تانزانیا و کنیا تحت تعقیب آمریکا است _ ویکی‌پدیا

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند دیدگاه غالب بسیاری از کشورها این است که رهبری القاعده به سیف العدل واگذار شده است. سیف العدل کسی است که مسئول امنیت اسامه بن لادن بود و برخی از هواپیماربایان حمله ۱۱ سپتامبر را آموزش داده بود.

به گزارش تایمز اسرائيل، کارشناسان سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کردند که هیچ اعلامیه‌ای مبنی بر جایگزینی سیف العدل به جای ایمن الظواهری اعلام نشده است. با این حال، به گفته آن‌ها، پس از آنکه در ماه اوت گذشته ایمن الظواهری در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در کابل کشته شد، بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل معتقدند که سیف ‌العدل هم‌اکنون به‌عنوان رهبر عملی و بی‌رقیب گروه القاعده عمل می‌کند.

در این بیانیه آمده است که ارزیابی‌ها در مورد اینکه چرا رهبری العدل اعلام نشده، متفاوت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان، برخی کشورها معتقدند که حضور الظواهری در کابل باعث شرمساری طالبان در افغانستان شده است که به‌دنبال مشروعیت‌اند. موضوع دیگر این است که گروه القاعده پس از مرگ الظواهری ترجیح داده موضوع رهبری این گروه را مسکوت بگذارد. یک عامل کلیدی دیگر نیز احتمالا به ادامه حضور سیف العدل در جمهوری اسلامی ایران مرتبط می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل در ادامه اعلام کردند که سیف العدل با اصالت مصری از ژانویه ۲۰۰۱ با نام محمد صلاح‌الدین عبدالحلیم زیدان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد. او در این فهرست به‌عنوان فرمانده نظامی القاعده پس از کشته شدن محمد عاطف - یکی از دستیاران ارشد بن لادن – بر اثر حمله آمریکا در نوامبر ۲۰۰۱ توصیف شده است.

سازمان ملل می‌گوید که سیف العدل علاوه بر اینکه رئیس امنیت بن لادن بوده، استفاده از مواد منفجره را به شبه‌نظامیان آموزش داده است. او همچنین به برخی از هواپیماربایانی که در حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده دست داشته‌اند، آموزش داده است. این سازمان می‌گوید که سیف العدل همچنین به سومالیایی‌هایی آموزش داده است که در سال ۱۹۹۳، ۱۸ نظامی آمریکایی را در موگادیشو سومالی کشتند.

سیف العدل به علت بمب‌گذاری‌های اوت ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های ایالات متحده در دارالسلام تانزانیا و نایروبی کنیا، نیز تحت تعقیب مقام‌های آمریکایی است.

بر اساس این گزارش سازمان ملل، تهدید القاعده و گروه‌های وابسته به آن‌ها همچنان در کشورهای همسایه و مناطقی که درگیری در آن‌ها اتفاق می‌افتد، بالا ارزیابی می‌شود، به‌ویژه آفریقا که در سال‌های اخیر «به‌عنوان قاره‌ای که آسیب‌های تروریسم در آن در حال توسعه است»، در معرض خطر قرار داشته است.

این گروه همچنین درباره داعش گفت که رهبری این گروه پس از اعلام کشته شدن ابوالحسن الهاشمی القرشی به یک سوال تبدیل شده است. القرشی دومین رهبر این گروه اسلامگرای افراطی است که در سال ۲۰۲۲ کشته شد. کارشناسان سازمان ملل تاکید کردند که رهبر جدید داعش اعلام شده است، اما هویت واقعی او هنوز مشخص نیست.