هند دو مظنون تروریستی را که قصد سفر به افغانستان داشتند بازداشت کرد

دو شهروند هندی مظنون به رابطه با گروه القاعده، ازطریق شبکه‌های اجتماعی در زمینه تحریک جوانان به اعمال تروریستی فعالیت می‌کردند

آژانس تحقیقات ملی هند از یک سال پیش درحال پیگیری یک پرونده مربوط به فعالیت شاخه شبه‌قاره هند القاعده است- NARINDER NANU/ AFP

آژانس تحقیقات ملی هند (NIA) روز یکشنبه ۲۳ بهمن‌ماه، دو مظنون تروریستی را که قصد سفر به افغانستان داشتند، در ارتباط با یک پرونده مربوط به فعالیت‌های القاعده در شبه‌قاره هند، دستگیر کرد. به گزارش این آژانس، این دو تن از طریق ابزارهای پیام‌رسان آنلاین رمزگذاری‌شده با گروه‌های تروریستی در بیرون از هند در تماس بودند و در زمینه تحریک جوانان به اعمال تروریستی و خشونت ازطریق شبکه‌های آنلاین فعالیت می‌کردند. 

سخنگوی آژانس تحقیقات ملی هند اعلام کرد که محمد عارف، ساکن بنگلور، و همراز ورشید شیخ، ساکن ایالت ماهراشترا، در یک پرونده مربوط به جرایم سازمان‌های تروریستی مستقر در هند بازداشت شده‌اند. او گفت: «این دو تن برنامه‌ریزی مفصلی برای سفر به افغانستان برای پیشبرد فعالیت‌های تروریستی خود داشتند.»

یک پرونده مربوط به فعالیت عوامل القاعده در هند، در ماه ژانویه سال گذشته در اداره پلیس تیلاکناگر بنگلور ثبت شده بود. پیگیری این پرونده در ماه نوامبر ۲۰۲۲ مجددا ازسر گرفته شد و در دوازدهم فوریه ۲۰۲۳، این افراد در دو شهر مختلف، یکی در تانیساندرای ایالت بنگلور و دیگری در تانه در ایالت ماهراشترای هند بازداشت شدند. 

سخنگوی آژانس تحقیقات ملی هند گفت که محمد عارف، فردی که در بنگلور بازداشت شد، یک مهندس نرم‌افزار است که با همسر و دو فرزندش زندگی می‌‎کرد و همزمان با همراز ورشید، به اتهام ارتباط با گروه القاعده بازداشت شده‌اند. آنچه در تحقیقات اولیه به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که این دو تن از طریق یک برنامه نرم‌افزاری رمزگذاری‌شده با گروه‌های تروریستی در خارج از کشور در تماس بوده‌اند و نیز ازطریق شبکه‌های آنلاین در زمینه سربازگیری برای گروه‌های تروریستی فعالیت می‌کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین‌بار نیست که افرادی به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی در افغانستان و یا قصد سفر به این کشور برای همراه‌شدن با گروه‌های تروریستی بازداشت می‌شوند. چندی پیش، مردی در آمریکا به‌دلیل اینکه می خواست برای پیوستن به داعش و آموزش حملات تروریستی به افغانستان سفر کند، به ده سال زندان محکوم شد. 

کن مک‌کالوم، رئیس سازمان اطلاعاتی بریتانیا، در فوریه سال ۲۰۲۲ گفته بود که با سلطه طالبان بر افغانستان، علاقه‌مندی و جرات افراط‌ی‌ها برای اعمال افراط‌‌گرایانه و حتی تروریستی بیشتر شده است. او گفته بود که فقط چند ماه پس‌از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، «مسلمانان تندرو بریتانیا، برای پیوستن به طالبان تلاش کرده‌اند».

 در حالی که طالبان وانمود می‌کنند با گروه‌های تروریستی در ارتباط نیستند، اما سلطه این گروه بر افغانستان، زمینه‌ساز رشد و تقویت گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان و دهه‌ها گروهک دیگر شده است. این موضوع بارها به عنوان نگرانی جدی کشورهای منطقه در نشست‌های منطقه‌ای و جهانی مطرح شده است.

بیشتر از جهان