شورای امنیت: زندگی بیش از ۴۴۹ میلیون کودک در میانه جنگ و درگیری‌های مسلحانه

ٰفقر و کمبود فرصت‌ها کودکان را در معرض خطر خشونت جنسی، آدم‌ربایی، و پیوستن اجباری آنان به گروه‌های مسلح قرار داده است

گزارش‌ها حاکی است که از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوريه ۲۰۲۲ تاکنون، هزاران کودک اوکراينی مفقود شده‌اند- Delil SOULEIMAN / AFP

ورجینیا گامبا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، در نشست شورای امنیت از این شورا خواست که در چارچوب منشور سازمان ملل، تمام ابزارهای بین‌المللی را برای حفاظت بهتر از کودکان و جلوگیری از نقض حقوق آن‌ها به‌کار گیرد. او تاکید کرد: «اینک بیش از هر زمان دیگری، راه‌حل حفاظت از کودکان، جلوگیری از وقوع  جنگ و درگیری است.» به گفته این مقام سازمان ملل، جنگ‌‌ها و درگیری‌ها اغلب مواقع با بحران‌های دیگر، مانند تغییرات آب‌و‌هوایی و بحران مالی همراهند. جنگ‌ها و درگیری‌ها همچنین نابرابری‌ اجتماعی، فقر، گرسنگی و تبعیض را تقویت می‌کنند، و این شرایط نیز خطر و تاثیر خشونت بر کودکان را تشدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در سازمان ملل، نجات معلا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور منع خشونت علیه کودکان، نیز گفت: «کودکان در مناطق درگیری و جنگ با اشکال متعدد خشونت، مانند آدم‌ربایی، سوء‌استفاده جنسی، خشونت جنسیتی، ازدواج و کار اجباری، قاچاق، ثبت‌نام در گروه‌های جنایی و از دست دادن آزادی‌های خود مواجه‌اند.» او در ادامه گفت: «در این موارد، آموزش و سلامت روان کودکان نادیده گرفته می‌شود و این امر پیامدهایی برای آینده آن‌ها دارد.»

دکتر معلا گفت که در برخی موارد، خود کودکان برای یافتن راه‌حل، نقش‌ رهبری بر عهده گرفته‌اند. او با اشاره به جنگ یمن گفت که در این کشور، کودکان از طریق صدور قطعنامه‌ای درخواست صلح کرده‌اند، در سوریه و اوکراین، دختران برای ترویج صلح، روایت‌های خود را با جهان در میان گذاشته‌اند، و در افغانستان نیز کودکان از طریق کارهای هنری و نوشتن، کوشیده‌اند صلح را ترویج کنند. در آفریقا و آمریکای لاتین نیز رهبران جوان در راه دستیابی به صلح فعالیت می‌کنند. با این حال، توان و امکانات آنان محدود است. نجات معلا از سازمان ملل خواست که ابزارهای لازم را برای رسیدن جوانان به اهداف خود فراهم کند.

معلا از «صلح و امنیت، توسعه و حقوق بشر» را «سه ستون دستیابی به اهداف سازمان ملل در مورد دفاع از کودکان در درگیری‌های مسلحانه» دانست. او گفت که ارائه حمایت و راهنمایی فنی و گفت‌وگو می‌تواند به کشورهای عضو برای جلوگیری از خشونت علیه کودکان کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماينده روسيه نیز خشونت عليه کودکان را محکوم کرد، این در حالی است که اوکراین، روسیه را به ربودن ۵۰ دانش‌آموز دبیرستانی در لوهانسک متهم کرده است. گزارش‌ها حاکی است که از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوريه ۲۰۲۲ تاکنون، هزاران کودک اوکراينی مفقود شده‌اند.  شواهد نشان می‌دهد که برخی از این کودکان به زور به روسیه برده شده‌اند.

به گفته سرگی کیسلیتسیا، نماینده دائمی اوکراین در سازمان ملل، تا اوایل ژوئن ۲۰۲۲ بیش از ۲۳۴ هزار کودک اوکراینی به روسیه منتقل شده‌اند. آدم‌ربایی افراد زیر سن قانونی، نقض کنوانسیون نسل‌کشی و کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل است. نماینده روسیه در سخنانش به کی‌یف حمله کرد و اوکراین را متهم کرد که بیمارستان‌ها و مدارس کودکان را در دونباس را هدف قرار داده‌ است. اوکراين هدف قرار دادن زيرساخت‌های غيرنظامی را رد  می‌کند.

ژانگ جون، نماینده‌ دائمی چین در سازمان ملل، نیز از راه‌حل کشورهای ديگر عضو شورای امنیت، به‌ویژه در مورد پايان درگیری‌ها در حکم راه‌ اصلی حفاظت از کودکان در برابر منازعه‌های مسلحانه، حمایت کرد. او به این شورا یادآوری کرد که در سال ۲۰۲۱، ۴۴۹ میلیون کودک در سراسر دنیا در میان درگیری‌های مسلحانه زندگی کرده‌اند.

نماينده چين بدون ذکر نام آمریکا، استدلال کرد که تحريم‌های يک‌جانبه، زمینه‌ساز رنج کودکان سوری و افغان است. در عین حال، چین خود به بدرفتاری با کودکان اویغور در استان سین‌کیانگ و واداشتن آن‌ها به حضور در اردوگاه‌های «بازآموزی» متهم شده است.

ژوئیه ۲۰۲۲، سازمان ملل گزارشی در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه منتشر کرد که به جزئیات تاثیر ویرانگر اشکال مختلف درگیری بر کودکان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ می‌پرداخت. در این گزارش نزدیک به ۲۴ هزار مورد نقض شدید حقوق کودکان تایید شد.

فقر و کمبود فرصت‌ها که با همه‌گیری کووید-۱۹ همراه بود، کودکان را به طرز فزاینده‌ای در معرض خطر خشونت جنسی، آدم‌ربایی، و پیوستن اجباری آنان به گروه‌های مسلح قرار داده است. فرصت‌های آموزش و پرورش نیز که در اثر جنگ و جابه‌جایی مختل شده‌ است، اینک در معرض نابودی است و این امر کودکان را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

بیشتر از جهان