یونیسف: در تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها کودکان بالاترین هزینه را پرداخت می‌کنند

«خشونت علیه کودکان به هر شکلی غیرقابل قبول است»

در ۲۶ ژانویه در حمله تروریستی روبروی یک کنیسه در اورشلیم دست‌کم هفت اسرائیلی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند-HAZEM BADER / AFP

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، از کشته و مجروح شدن شماری از کودکان در درگیری‌های اخیر بین اسرائيل و فلسطينی‌ها ابراز نگرانی کرد.

یونیسف روز دوشنبه ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن)، از هر دو طرف خواست در راستای تنش‌زدایی، از خشونت بیشتر خودداری کنند. در  بیانیه یونیسف آمده است: «کودکان همچنان بالاترین هزینه خشونت را می‌پردازند و این نگرانی وجود دارد که تعداد فزاینده‌ای از کودکان دچار درد و رنج شوند.»

تنها چند هفته از سال جدید میلادی می‌گذرد که هفت کودک فلسطینی و یک کودک اسرائیلی کشته و  شماری دیگر زخمی شده‌اند. در ۲۶ ژانویه در حمله تروریستی روبروی یک کنیسه در اورشلیم دست‌کم هفت اسرائیلی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

حمله به یک اردوگاه پناهندگان در کرانه باختری نیز منجر به کشته شدن ۹ فلسطینی شد. گزارش‌های خبری در سال جاری حاکی از آن است که حدود ۳۰ فلسطینی در کرانه باختری - از جمله یک پسر ۱۴ ساله - کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند مشابه در سال ۲۰۲۲ منجر به مرگ بیش از ۱۵۰ فلسطینی و ۲۰ اسرائیلی در کرانه باختری و اسرائیل شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درگیری‌های هفته گذشته را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری و بازگشت به مذاکرات صلح شده است.

یونیسف با انعکاس اظهارات دبیرکل  سازمان ملل از هر دو طرف خواست که  تنش‌زدایی کنند، با نهایت خویشتن‌داری عمل کنند و از استفاده از خشونت به ویژه علیه کودکان مطابق با قوانین بین‌المللی خودداری کنند.

یونیسف همچنین تاکید کرد که «این روند باید به پایان برسد زیرا خشونت هرگز راه‌حل درستی نیست و خشونت علیه کودکان به هر شکلی غیرقابل قبول است.»

یونیسف قصد دارد به جوانان با طیف وسیعی از راه‌‌ها مانند مقابله با ترس و رنج ناشی از خشونت کمک کند. یکی از این اقدامات یونیسف، حمایت از ۱۲ مرکز خانوادگی در سراسر نوار غزه است که ارائه خدمات روانی اجتماعی به بیش از ۱۵ هزار کودک را برعهده دارند.

شورای امنيت سازمان ملل بعد از ظهر روز جمعه در نيويورک و در پشت درهای بسته درباره افزایش تنش‌های این بحران بحث کرد.

میگل آنگل موراتینوس، نماینده عالی سازمان ملل در مورد ائتلاف تمدن‌ها  نیز که وظیفه دارد بین دین‌ها میانجی‌گری کند و با یهودستیزی مبارزه کند، بیانیه‌ای در این‌باره صادر کرده و آنچه که او آن را «حمله تروریستی هولناک» به نمازگزاران یهودی توصیف کرد به شدت محکوم کرد.