افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت گوشت قرمز در ایران طی یک ماه

برخلاف وعده رئیس سازمان دامپزشکی برای کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت، حتی قیمت «گوشت چرخ‌کرده مخلوط» به کیلویی ۲۳۹ هزار تومان افزایش یافت

Atta Kenare/AFP

قیمت انواع گوشت در ایران با رکوردزنی‌های مکرر به کیلویی ۲۵۷ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان، و در بسته‌بندی‌های شرکتی تا ۵۲۶ هزار تومان افزایش یافته است و وعده مقام‌های دولت مبنی بر کاهش تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز با اهرم واردات، عملی نشد.

در حالیکه بنا به آمارهای رسمی، قیمت گوشت گوسفند در طول دی ماه ۱۵ درصد گران شده بود، در بهمن نیز روند افزایش قیمت گوشت قرمز ادامه یافت؛ چنان‌که در هفته سوم بهمن، قیمت بسته‌های گوشت قیمه‌ای و چرخ‌کرده گوسفندی باز هم حدود ۲۰ درصد از بهای آن در هفته آخر دی‌ گران‌تر شده است.

سایت دیده‌بان ایران در گزارشی، با تفکیک انواع گوشت‌های عرضه‌شده در فروشگاه‌های بزرگ تهران، نوشت قیمت بسته نیم‌کیلویی گوشت قیمه‌ای مهیا پروتئین به ۲۵۷ هزار تومان رسیده و قیمت بسته یک کیلویی آن به ۵۱۴ هزار تومان افزایش است. 

طبق این گزارش، قیمت فیله گوسفندی در بسته یک کیلویی ۵۵۷ هزار تومان است که از یک ماه پیش ۶۰ هزار تومان گران شده است.

بسته‌های یک کیلویی راسته بدون استخوان با قیمت ۵۲۶ هزار تومان و فیله ران گوسفندی با قیمت ۴۹۵ هزار تومان عرضه می‌شود، و قیمت سردست نیز ۴۰۹ هزار تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت گوشت خورشتی پویا پروتئین در بسته یک کیلویی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که یک ماه پیش ۳۷۶ هزار تومان بود، روز یکشنبه، ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه)، به ۴۵۴ هزار تومان رسیده است.

به نوشته دیده‌بان ایران، گوشت چرخ‌کرده آوا پروتئین، شامل «گوشت مخلوط» و ترکیبی از گوشت گوسفندی و گوساله با تاریخ انقضای هر بسته ۴۸ ساعت بعد از تولید، ۲۳۹ هزار تومان قیمت دارد.

کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، از مهمترین دلایل کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان شده است.

با افزایش شدید قیمت گوشت قرمز که همزمان با نزدیک شدن نوروز و ماه رمضان، روند آن تشدید خواهد شد، اخیرا دولت اعلام کرده بود که چند اقدام اثرگذار برای کاهش قیمت گوشت قرمز در دستورکار دارد و برای کنترل قیمت‌ها در بازار، سراغ واردات گوشت گرم خارجی رفته است.

توزیع گسترده گوشت منجمد داخلی و خارجی و ورود و عرضه گوشت گرم گوسفندی با روش‌های مختلف، مانند توزیع در میدان‌های میوه وتره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کامیون‌های سیار، از جمله وعده‌ها و اقدامات دولت برای مهار قیمت گوشت بود. 

شاهپور علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، چهارشنبه، ۱۹ بهمن، وعده داده بود که قیمت گوشت طی یک هفته  کنترل شود.

محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، نیز با اعلام ممنوعیت صادران گوشت قرمز، وعده داد که «با واردات گوشت به کشور، طی هفته آینده قیمت گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد، به‌ طوری که برآورد می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت گوشت کاهش یابد».

با این حال، وعده‌ کاهش «۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در هفته جاری» عملی نشد و اکبر ملکی، رئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی، گفت که برخلاف وعده مقام‌های دولت، «کاهش قیمت گوشت قرمز اتفاق نیفتاده، بلکه قیمت‌ها تثبیت شده است».

به گفته اکبر ملکی، شرایط حاکم بر بازار گوشت قرمز به‌گونه‌ای است که تلاش مسئولان اینک بیش از هر چیز، بر جلوگیری از افزایش قیمت در اسفند و نخستین ماه‌های سال آینده، مصادف با نوروز و ماه رمضان، متمرکز است.