امداد به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه ادامه دارد

ترکیه شروع به دستگیری پیمانکاران ساختمان‌هایی کرده که در جریان زلزله تخریب شدند

یک عضو تیم نجات یونانی همراه با سگ جست‌وجوگر- REUTERS/Kemal Aslan

وضعیت بحرانی ناشی از وقوع زلزله در مناطقی از ترکیه و سوریه همچنان ادامه دارد و شمار افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، رو به افزایش است.

رادیو ملی آمریکا (NPR) با انتشار گزارشی در روز شنبه ۱۱ فوریه ۲۰۲۳، نوشت بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده از طرف منابع محلی، پنج روز پس از وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، شمار کشته‌شدگان این زلزله به بزرگای ۷.۸، به بیش از ۲۵ هزار تن رسیده است.

اما امدادگران و نیروهای نجات همچنان به تلاش خود برای نجات افراد بیشتر ادامه می‌دهند. رادیو ملی آمریکا نوشت تیم‌های نجات حاضر در نورداغی، واقع در ترکیه، اعضای یک خانواده ۵ نفره را از زیر آوار نجات دادند و همین اقدام باعث ایجاد امید و شادی عمیقی در میان مردم آسیب‌دیده شده است؛ امیدی که موجب شد تیم‌های نجات ده‌ها فرد زنده را در روز شنبه از زیر آوار بیرون بکشند.

با این‌ وجود، امدادگران و گروه‌های نجات حاضر در منطقه می‌گویند با گذشت زمان، شانس نجات افرادی که در زیر آوارها هستند، کمتر می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز در روز شنبه به دیاربکر رفت. او که پیش‌تر این زلزله را «فاجعه قرن» دانسته بود، گفت: «در بخشی از شهر و روستاهای ما که نزدیک خط گسل قرار دارند، تقریبا هیچ سنگی پابرجا نمانده است.»

وضعیت مناطق زلزله‌زده هم به‌شدت بحرانی است. هوا بسیار سرد است و مردم بی‌سرپناه مجبورند هوای زیر صفر درجمه را تاب بیاورند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نیز روز جمعه به حلب رفت تا برای اولین بار از زلزله‌زدگان دیدار کند. تصاویری که دفتر اسد منتشر کرده او و همسرش را در بیمارستان دانشگاه حلب نشان می‌دهد که از زخمی‌شدگان دیدار می‌کنند. بسام صباغ، سفیر سوریه در سازمان ملل، چند روز پیش گفته بود که ارسال کمک‌ها به تمام مناطق کشور باید به دست دولت اسد سپرده شود؛ حرکتی که از طرف منتقدان، به بازی سیاسی با جان مردم کشور تعبیر شد. مناطق گسترده‌ای در شمال غرب و شمال شرق سوریه در سیطره رژیم دمشق نیستند و در اختیار گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (که تحت رهبری کردهای چپ‌گرا و مورد حمایت نظامی ارتش آمریکا است)، نیروهای سوری هم‌پیمان با ارتش ترکیه و گروه‌های اسلام‌گرا قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مقام‌های ترکیه چند نفر را به‌دلیل نقششان در ساختن ساختمان‌هایی که در زلزله فرو ریختند، دستگیر کردند. به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، حسن آلپ‌ارغون روز شنبه در قبرس شمالی دستگیر شد. او مسئول ساختن برخی ساختمان‌ها در آدانا بود که روز دوشنبه در جریان زلزله فرو ریختند. دادستانی در آدانا دستور دستگیری ۶۲ نفر را صادر کرده است.

با گذشت قریب به یک هفته از زلزله، شانس نجات افرادی که زیر آوار مانده‌اند لحظه‌به‌لحظه کم‌تر می‌شود، اما در روزهای گذشته، موارد امیدبخشی هم مشاهده شد. به گزارش سی‌ان‌ان ترک، عبدالکریم بی ۶۷ ساله و همسرش، صنم، روز شنبه پس از شش روز ماندن زیر آوار در شهر قهرمان‌مرعش پیدا شدند. به گزارش همین شبکه، یک پسر ۱۶ ساله به نام هدیل نیز در مجموعه‌ای مسکونی در همین شهر از زیر آوار نجات یافت. در غازی‌عنتب، سزای کاراباش ۱۳۲ ساعت پس از زلزله بالاخره نجات پیدا کرد. دختر کوچک او نیز پیش از این، نجات پیدا کرده بود. اما همسر او و مادر این دختر هنوز پیدا نشده‌اند و امدادگران تلاش می‌کنند تا آن‌ها را پیدا کنند.

جامعه بین‌المللی نیز به همبستگی خود ادامه می‌دهد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه از سفارت ترکیه در کی‌یف دیدار کرد و یاد قربانیان را گرامی داشت. او گفت: «لطفا تسلیت صمیمانه مرا از طرف شخص خودم و از طرف مردم اوکراین بپذیرید. این تراژدی وحشتناک جان بسیاری را در یک لحظه گرفت و باعث درد عمیقی در قلب‌های ما شد.»

زلنسکی در کتاب یادبود سفارت کلماتی نوشت و گلی در محوطه سفارت قرار داد. او در ضمن با یامور احمد گلدره، سفیر ترکیه در اوکراین، گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی شنبه شب خود گفت نیروهای اضطراری این دولت به ترکیه اعزام شده‌اند و مشغول کمک‌اند.

فاز اضطراری کمک‌ها احتمالا به‌زودی خاتمه پیدا می‌کنند، اما روند بازسازی و احیا ادامه خواهد داشت. جیمی له‌سور، رئیس عملیات اضطراری در فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های صلیب سرخ و هلال احمر، گفت وارد «فاز بشردوستانه» شده‌ایم. له‌سور که به غازی‌عنتاب رفته است گفت مردم ترکیه اکنون بیش از هر چیز به غذا، بهداشت و آب نیاز دارند.

بیشتر از جهان