زمین‌لرزه‌های ترکیه کل کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است

با ادامه بیرون آوردن اجساد از زیر آوار، تعداد قربانیان زمین‌لرزه از مرز ۱۵ هزار تن گذشت

به گفته کارلو دوگلیونی، زلزله‌شناس ایتالیایی، مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.

دو زمین‌لرزه شدید به بزرگی ۷.۸ و ۷.۵ ریشتر جنوب ترکیه را لرزاند و بیش از ۱۵ هزار کشته برجای گذاشت. امدادگران بین آوارها درحال جست‌وجو برای یافتن اجساد بیشتری‌اند.

اداره مدیریت بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که تاکنون ۱۲ هزار و ۳۹۱ نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند، در حالی‌ که در آن سوی مرز در سوریه نیز دو هزار و ۹۰۲ جسد دیگر پیدا شده است.

پروفسور دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی، آی‌ان‌جی‌وی (Ingv) گفت:«این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند رخ داد.

به گفته او، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند – که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه به [شبکه] ایتالیا ۲۴ گفت:«به عبارت دیگر، در مقایسه با سوریه، ترکیه پنج تا شش متر جابه‌جا شده است.»

این پارگی عظیم که منطقه‌ای به طول ۱۹۰ کیلومتر و عرض ۲۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد، به شدت زمین را تکان می‌دهد و توالی پدید می‌آورد که در فاصله ۹ ساعت باعث این دو اوج بسیار شدید می‌شود.

پروفسور توضیح داد:«اما درواقع لرزش و تخریب زمین همچنان با شدتی چشمگیر، در حدود ۵ تا ۶ درجه در مقیاس ریشتر ادامه یافت.»

او افزود در روزهای آتی، بعد از پایش از طریق ماهواره‌های ئی‌اس‌ای سنتینل (ESA Sentinel) و ای‌اس‌آی کازمواسکای‌مد (ASI CosmoSkymed) به داده‌های دقیق‌تری خواهیم رسید.

این زمین‌لرزه باند فرودگاه استان هاتای را تخریب کرد و صدها ساختمان در سراسر این منطقه را با خاک یکسان کرد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه درحالی از هاتای بازدید کرد که ساکنان از تلاش‌های دولت انتقاد کردند و گفتند امدادگران به کندی به آنجا می‌رسند.

اداره مدیریت بلایای طبیعی گفت که بیش از ۱۱۰ هزار پرسنل امدادی به سرعت وارد عمل شدند و بیش از پنج هزار و ۵۰۰ وسیله نقلیه از جمله تراکتور، جرثقیل، بولدوزر و بیل مکانیکی ارسال شده است.

اردوغان که نبرد دشوار انتخاب مجدد را در ماه مه پیش رو دارد، مشکلات مربوط به واکنش فوریتی را پذیرفت.

رئیس‌جمهوری گفت:«نمی‌توان پیشاپیش برای مقابله با چنین فاجعه‌ای آماده شد.»

«ما هیچ‌یک از شهروندانمان را به حال خود رها نمی‌کنیم.» او به منتقدان نیز واکنش نشان داد و گفت  که «آدم‌های بی‌شرف» در مورد اقدام‌های دولت «دروغ و شایعه» منتشر می‌کنند.      

 

© The Independent

بیشتر از جهان