چند عضو تاجیک‌تبار طالبان در غور، به‌اتهام اخاذی از این گروه اخراج شدند

فرماندهان طالبان بر سر تصاحب مسندهای مهم با هم رقابت می‌کنند

تا کنون بیش از ۴ هزار نفر به عنوان «افراد نامطلوب» از صفوف طالبان اخراج شده‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

بر اساس تصمیم کمیسیون «تصفیه صفوف» طالبان در استان غور، ۱۲ تن از مقام‌ها و اعضای این گروه ازجمله فرماندار، فرمانده و مدیر استخبارات (اطلاعات) طالبان در شهرستان لعل و سرجنگل، به اتهام اخاذی از وظایف خود خلع و از عضویت در گروه طالبان محروم شدند.

در جلسه کمیسیون تصفیه صفوف طالبان که با حضور استاندار این گروه در غور برگزار شد، تصمیم گرفته شد که افراد مذکور به‌منظور اصلاح صفوف طالبان از این گروه اخراج شوند. همه شرکت‌کنندگان در جلسه مذکور حکم اخراج این افراد را امضا کردند.

یک منبع آگاه در غور گفت این جلسه حدود یک ماه قبل برگزار شده است و افرادی که در‌مورد آنان تصمیم گرفته شد، به‌تازگی از مسندهای دولتی برکنار شدند.

بر اساس این تصمیم، شماری از کارمندان در نهادهای تحت کنترل طالبان نیز به اتهام کار در دولت پیشین، هم‌دستی با نیروهای امنیتی دولت پیشین و همچنین به اتهام «منفور» که معنایش را توضیح نداده‌اند، از کار اخراج شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان قاری عبدالرووف، فرمانده طالبان در شهرستان لعل و سرجنگل، برهان‌الدین منهاج، مدیر اداره اطلاعات طالبان در لعل و سرجنگل و مولوی شیراحمد، فرماندار شهرستان لعل و سرجنگل که از قوم تاجیک و از ساکنان بومی غور و از مقام‌های ارشد طالبان‌ بودند، ضمن اخراج از کار، از عضویت در گروه طالبان نیز محروم شدند.

یک منبع آگاه در غور که برگه تصمیم‌گیری طالبان در‌این‌باره را با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت، به‌شرط فاش نشدن نامش گفت این تصمیم در نتیجه اختلاف‌ها میان فرماندهان پشتون و تاجیک طالبان و همچنین درپی رقابت بر سر تصاحب مناصب در نهادهای این گروه، گرفته شده است.

به گفته این منبع آگاه، افراد اخراج شده از صفوف طالبان در میان هواداران خود گفته‌اند که جرمشان تاجیک بودن است و جرم دیگری برای این مجازات ندارند. طالبان پیش از این نیز در استان‌های شمال و مرکز افغانستان، فرماندهان غیر پشتون را به اتهام‌های مختلف از صفوف خود اخراج کرده‌اند.

کمیسیون تصفیه صفوف چند ماه پس از سلطه طالبان بر افغانستان، در وزارت دفاع این گروه ایجاد شد و هدفش شناسایی و اخراج افرادی بود که سابقه همکاری در دولت پیشین داشتند. در جریان حدود یک‌سال فعالیت این کمیسیون، بیش از چهار هزار نفر با عنوان «افراد نامطلوب» از صفوف طالبان اخراج شدند.

در اسنادی که ایندیپندنت فارسی از فهرست افراد اخراج شده از گروه طالبان منتشر کرد، اتهام‌هایی مانند مصرف مواد مخدر، فساد اداری، تجاوز جنسی، همکاری با نیروهای امنیتی پیشین و سرقت دیده می‌شود. مفتی لطف‌الله حکیمی، رئیس این کمیسیون ادعا کرده بود که با اخراج افراد نامطلوب از صفوف طالبان، این گروه نفوذناپذیر و متعهدتر خواهد شد، زیرا افراد نفوذی و غیر‌متعهد دیگر در این گروه جذب نمی‌شوند.