شهردار میمنه؛ از کشتن یک عضو خانواده تا تک‌تیراندازی در صفوف طالبان

شهردار طالبان در میمنه پس از کشتن عمویش در سال ۱۳۹۴، به طالبان پیوست

محب‌الله موفق ۲۵ سال دارد و از آذرماه به سمت شهردار طالبان در شهر میمنه، مرکز استان فاریاب، منصوب شده است. او از اقوام عرب و از بومی‌های فاریاب است. محب‌الله در ناحیه عرب‌خانه شهر میمنه متولد شده است و برخلاف بسیاری از اعضای گروه طالبان که سواد خواندن و نوشتن ندارند، از دانش ابتدایی خواندن و نوشتن بهره‌مند است. محب‌الله موفق فرزند یک خانواده ثروتمند محلی است و پدرش در حوزه واردات نفت کار می‌کرد. محب‌الله پس از کشته شدن پدرش، سرپرستی خانواده و ثروت به‌جامانده از او را به عهده گرفت.

منابع مطلع در میمنه، به‌شرط فاش نشدن نامشان، به ایندیپندنت فارسی گفتند محب‌الله در سال ۱۳۹۴، عمویش را در جریان دعوا بر سر میراث به قتل رساند و از شهر میمنه فرار کرد. او که تحت تعقیب نیروهای دولت پیشین افغانستان بود به طالبان پیوست و به تک‌تیراندازی ماهر در این گروه تبدیل شد. به گفته این منابع آگاه، محب‌الله در تعقیب نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان مهارت زیادی داشت و ده‌ها نیروی امنیتی را در حومه‌ شهر میمنه کشت. او به دلیل مهارت در کشتن نیروهای امنیتی و همچنین داشتن خانواده‌ای ثروتمند، جایگاه خوبی در میان طالبان محلی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت سال گذشته، محب‌الله موفق، برخلاف بسیاری از فرماندهان سابقه‌دار ازبک، ترکمن و عرب که اکنون کنار گذاشته شده‌اند، در پست مهم و پردرآمدی گماشته شد. شهرداری‌ها از مهم‌ترین منابع درآمدزا در دولت طالبان‌اند و او تنها غیرپشتونی است که در شهری مهم و پرجمعیت، در این سمت کار می‌کند. بر اساس اطلاعات منابع آگاه از میمنه، شهردار طالبان هم‌اکنون دو پمپ‌بنزین و یک بازار بزرگ به نام «مارکت میوه‌فروشی» در شهر میمنه دارد و هرروز به ثروت خانوادگی‌اش افزوده می‌شود.

آژانس خبری فرانسه (AFP)، روز چهارشنبه ۲۰ بهمن، گفت‌وگویی با محب‌الله موفق را پخش کرد. محب‌الله در این گفت‌وگو، علت پیوستنش به صفوف طالبان را اشتیاق‌ به مبارزه با بی‌عدالتی عنوان می‌کند. او در جریان این گفت‌وگو وانمود می‌‌کند که با مردم رفتار خوبی دارد و تلاش می‌کند کار مردم را راه بیندازد. سیف‌الدین، یک دهقان در حومه شهر میمنه، در مورد نقش محب‌الله موفق د‌ر گروه طالبان گفت: «تانک‌های آمریکایی‌ها این‌جا آمدند و شهردار با یک تفنگ دید در شب، به آن‌ها شلیک کرد و یک آمریکایی کشته شد. پس از کشته شدن آمریکایی، هواپیما آمد و دو خانه را بمباران کرد. کسی در آن بمباران کشته نشد، اما گاو و گوسفند مردم تلف شد.»

طالبان که به اجرای مقررات سختگیرانه و تبعیض‌آمیز مشهور است، اخیرا درباره حضور نیروهای جوان در مسندهای دولتی تبلیغ می‌کند و آن را نشانه تغییر رویه خود اعلام می کند. شماری از مردان جوان که در مدرسه‌های پاکستان تحصیل کرده‌اند و به زبان انگلیسی هم می‌توانند صحبت کنند، اخیرا در بخش‌های مختلف ادارات دولتی در کابل مشغول به کار شده‌اند. این جوانان که متعلق به خانواده‌های فرماندهان و رهبران ثروتمند طالبان‌اند، خودشان را نمونه‌ای از نسل جدید طالبان معرفی می‌کنند و تلاش می‌کنند چهره‌ مثبتی از طالبان ارائه کنند.

این در حالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، زنان از صحنه فعالیت‌های اجتماعی و کارهای رسمی محروم شده‌اند و کشتار نیروهای امنیتی، ربودن زنان معترض، سرکوب منتقدان و فساد بی‌رویه، خشم و نارضایتی مردم و کشورهای جهان از طالبان را برانگیخته است.