روسیه ماه آینده تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد

قیمت نفت خام برنت روز جمعه با ۲.۲ درصد افزایش به ۸۶.۴۲ دلار در هر بشکه رسید

گازپروم، صادرکننده روس، به‌دلیل مشکلات فنی و امتناع برخی از مشتریان از پرداخت با واحد پول روسیه، پیش‌تر عرضه گاز طبیعی به اروپا را قطع کرده بود- Natalia KOLESNIKOVA / AFP

روسیه روز جمعه اعلام کرد که تولید نفت خود را در ماه آینده ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد، زیرا کشورهای غربی قیمت نفت خام روسیه را به‌دلیل حمله به اوکراین محدود کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، طی سخنانی گفت:‌ «تا امروز، تمام تولید نفت خام خود را به‌‌طور کامل فروخته‌ایم، اما همان‌طور که قبلا اعلام کردیم، به کسانی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به سقف قیمت‌ها پایبندند، نفت نمی‌فروشیم.»

او همچنین گفت که روسیه به‌طور داوطلبانه تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

تحلیلگران پیش‌تر گفته بودند که یکی از پاسخ‌های احتمالی روسیه به تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه، کاهش تولید به‌منظور افزایش قیمت نفت خواهد بود، اقدامی که در نهایت، می‌تواند به افزایش قیمت بنزین در پمپ‌بنزین‌ها منجر شود، زیرا نفت کمتری به بازار جهانی عرضه خواهد شد.

قیمت نفت خام برنت روز جمعه با ۲.۲ درصد افزایش به ۸۶.۴۲ دلار در هر بشکه رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه هفت پیش از این، سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت خام روسیه که به کشورهای غیرغربی حمل می‌شود، وضع کردند. هدف این است که جریان ارسال نفت به جهان حفظ شود تا از افزایش قیمت‌ها که در سال گذشته مشاهده شد، جلوگیری شود و در عین حال، درآمد روسیه را که می‌تواند آن را هزینه جنگ در اوکراین کند، محدود کند.

این سقف قیمتی با اعمال ممنوعیت شرکت‌های غربی از انتقال نفت با قیمت بالاتر اعمال می‌شود، زیرا این شرکت‌ها عمده خدمات حمل‌ونقل و بیمه را کنترل می‌کنند.

روز جمعه، ترکیه اعلام کرد که مناقشه مرتبط با سقف قیمت نفت روسیه را که عبور نفتکش‌ها از تنگه‌ بسفر و داردانل را متوقف کرده بود، حل کرده است. صفی متشکل از ۲۰ نفتکش در هفته گذشته در انتظار عبور از این تنگه‌ها بود، چرا که ترکیه درخواست ارائه بیمه را از آن‌ها کرده بود.

روسیه اعلام کرده است که نفت را به کشورهایی که سقف قیمتی را رعایت می‌کنند، نمی‌فروشد. با این حال، نفت روسیه اخیرا زیر سقف قیمتی معامله شده است.  

تاثیر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت روسیه بر قیمت‌های جهانی هنوز مشخص نیست، زیرا کندی رشد اقتصاد جهانی، تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد.

ائتلاف تولید‌کنندگان نفت اوپک پلاس، که شامل روسیه هم می‌شود، ماه اکتبر اعلام کردند که تولید را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند تا قیمت نفت را افزایش دهند، اما تا ماه دسامبر، قیمت‌ها به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به این سوال که آیا روسیه با اعضای اوپک پلاس درباره کاهش تولید جدید مسکو مشورت کرده است، گفت که قبل از اعلام این اقدام با برخی از اعضای اوپک پلاس گفت‌وگوهایی صورت گرفته است اما او از ارائه جزئیات بیشتر امتناع کرد. 

با این حال، الکساندر نواک در بیانیه‌ای گفت که مسکو بدون مشورت با کسی تصمیم به این اقدام گرفته است.

سیمون تاگلیاپیترا، کارشناس سیاست انرژی در اندیشکده بروگل در بروکسل، گفت که این کاهش جدید، می‌تواند نشانه اولیه‌ای باشد مبنی بر اینکه روسیه ممکن است پس از تلاش نافرجام سال گذشته برای تبدیل گاز طبیعی به سلاح، اکنون تلاش کند که عرضه نفت را تبدیل به سلاح کند.

با این حال، او می‌گوید که رسیدن به این هدف دشوار است، زیرا یافتن منابع جایگزین نفت که از طریق تانکرهایی که در سراسر جهان معامله می‌شوند، آسان‌تر از جایگزینی گاز طبیعی است.

گازپروم، صادرکننده روس، به‌دلیل مشکلات فنی و امتناع برخی از مشتریان از پرداخت با واحد پول روسیه، پیش‌تر عرضه گاز طبیعی به اروپا را قطع کرده بود. مقام‌های اروپایی این اقدام روسیه را در تلافی حمایت اروپا از اوکراین ارزیابی می‌کنند.  

اروپا از قیمت‌های بالای گاز طبیعی رنج می‌برد، اما توانسته‌ است بخش زیادی از عرضه از دست‌رفته روسیه را از طریق منابع دیگر از جمله گاز مایع ایالات متحده از طریق کشتی و همچنین گاز قطر، جایگزین کند.

بیشتر از جهان