فایننشال تایمز: بخشی از نفت روسیه با «ناوگان ارواح» وابسته به حکومت ایران حمل می‌‌شود

شانزده نفتکش وابسته به حکومت ایران به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند

ظرفیت «ناوگان ارواح» از سه میلیون بشکه در ماه نوامبر، به ۹ میلیون بشکه در ماه ژانویه افزایش یافته است - AFP

یافته‌های روزنامه فایننشال‌ تایمز نشان می‌دهد که هم‌زمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، کرملین از شمار بیشتری از نفتکش‌های وابسته به حکومت ایران برای انتقال و فروش نفت خام خود استفاده می‌کند.

روزنامه فایننشال‌ تایمز روز سه‌شنبه هفتم فوریه (۱۸ بهمن‌ماه)، در گزارشی با عنوان «ناوگان ارواح»، نوشت در حال حاضر، مقام‌های کرملین از ۱۶ نفتکش وابسته به حکومت ایران استفاده می‌کنند تا تحریم‌های ایالات متحده علیه بخش انرژی را دور بزنند.

به‌ نوشته فایننشال‌ تایمز، هرچند همکاری‌ حکومت ایران با مقام‌های کرملین برای انتقال و فروش نفت روسیه از زمستان سال پیش، هم‌زمان با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، شروع شده، اما این همکاری‌ها طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

بر پایه داده‌های فایننشال‌ تایمز، پیش‌تر، ۹ نفتکش وابسته به حکومت ایران برای انتقال و فروش نفت خام روسیه مشارکت داشتند، اما در دو ماه گذشته، این ناوگان بزرگ‌تر شده است و در حال حاضر، ۱۶ نفتکش در اختیار دارد.

فایننشال‌ تایمز به‌نقل از سوتلانا لوباچیووا، کارشناس و تحلیلگر نفتکش‌ها در شرکت کارگزار کشتی گیبسون، نوشت: «ما تعدادی کشتی درگیر در تجارت روسیه شناسایی کرده‌ایم که پیش‌تر، نقل‌وانتقال نفت ایران را برعهده داشته‌اند».

به‌ نوشته فایننشال‌ تایمز، ظرفیت این مجموعه نفتکش‌ها، از سه میلیون بشکه در ماه نوامبر به ۹ میلیون بشکه در ماه ژانویه افزایش یافته است.

این طور به‌ نظر می‌رسد که علاوه بر ملاحظات حقوقی، انتقال و فروش نفت از طریق نفتکش‌های وابسته به حکومت ایران، برای مقام‌های کرملین منفعت اقتصادی هم دارد.

به‌ گفته این کارشناس بازارهای انرژی، حق‌ بیمه تجارت با روسیه، دست‌کم ۵۰ درصد از نرخ معمول بازارها بیشتر است و در برخی از مواقع، این اختلاف نرخ حتی به ۱۰۰ درصد می‌رسد. بنابراین، تجارت پرسودی است و از انتقال نفت ایران جذاب‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های بازارهای انرژی نشان می‌دهد بعد از شروع جنگ در اوکراین و اعمال تحریم‌های بین‌المللی، درآمد روسیه از محل فروش نفت خام، به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. در چنین شرایطی، روسیه به‌دنبال یافتن راهی برای فروش بیشتر نفت است.

از سوی دیگر، سطح صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته، نه‌تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است.

ماه گذشته، خبرگزاری بلومبرگ در چند گزارش نوشت مقام‌های دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، بنا به ملاحظات اقتصادی، چشم خودشان را بر افزایش فروش نفت ایران بسته‌اند.

به‌نوشته بلومبرگ، با وجود شکست مذاکرات برجام، حکومت ایران در ماه‌های گذشته رکورد صادرات نفت، در سه سال گذشته را شکسته و تولید نفت نیز ۴۰ درصد بیشتر شده است.

فایننشال‌ تایمز در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به این نکته اشاره می‌کند که تحریم‌های غرب علیه روسیه، نسبت به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، در مجموع، شدیدتر است. گروه هفت کشور صنعتی جهان، اتحادیه اروپا و استرالیا برای خرید نفت از روسیه سقف قیمت تعیین کرده‌اند. با این حال، همچنان برای جلوگیری از بالا رفتن بهای انرژی، نفت روسیه در بازارهای جهانی در دسترس خریداران است.

بیشتر از اقتصاد