افزایش خطر ابتلا به سرطان برای ساکنان خیابان‌های شلوغ

سکونت در ۵۰ متری خیابان اصلی، ۱۰ درصد به احتمال ابتلا به سرطان ریه می‌افزاید

زندگی در نزدیکی شاهراه‌های پرتردد، رشد ریه‌های کودکان را تا ۱۴ درصد کم می‌کند/John MACDOUGALL / AFP

پژوهش جدیدی درباره آلودگی هوا حاکی از آن است که سکونت در ۵۰ متری خیابان اصلی، ۱۰ درصد به احتمال ابتلا به سرطان ریه می‌افزاید.

این پژوهش که نتیجه همکاری میان ۱۵ سازمان بهداشتی و محیط زیستی است، همچنین نشان می‌دهد که زندگی در نزدیکی شاهراه‌های پرتردد، رشد ریه‌های کودکان را تا ۱۴ درصد کم می‌کند.

در این گزارش آمده که آلودگی هوا خطر بیماری های قلبی، سکته، از کار افتادن قلب و برونشیت را افزایش می‌دهد.

ائتلاف سازمان های پژوهشی که شامل «بنیاد ریه بریتانیا» و «اتحاد بهداشت برای تغییرات اقلیمی بریتانیا» می شود، می‌گوید نتایج این تحقیقات باید تمام احزاب سیاسی را ترغیب کند که خود را به اهداف درج شده در راهنمای سازمان بهداشت جهانی در مورد کیفیت هوا تا سال ۲۰۳۰ متعهد کنند.

این ائتلاف، همچنین خواستار ایجاد یک شبکه ملی برای نواحی هوای پاک در سراسر بریتانیا شده است.

دکتر راب هیوز، پژوهشگر ارشد در نهاد موسوم به «صندوق هوای پاک» می گوید:«آلودگی هوا، ما و به ویژه کودکانمان را از گهواره تا گور بیمار می کند، اما اغلب قابل رؤیت نیست.

«این پژوهش چشمگیر این بحران سلامتی مردم را – که همه ساکنین بریتانیا را آماج قرار می دهد – عیان کرده و آن فوریتی را نشان می دهد که تمام احزاب سیاسی باید مقابله با آلودگی هوا را اولویت خود قرار دهند.» 

این گزارش که در ۱۳ شهر مختلف بریتانیا و لهستان توسط دانشگاه «کینگز کالج» لندن نگاشته شده، ۱۳ مورد سلامتی کسانی را که در نزدیکی مناطق آلوده تر هوا زندگی می کنند، با میزان سلامتی کل جمعیت سنجیده است.

تمرکز آن نه تنها روی تعداد مراجعان به بیمارستان ها بلکه عوارضی چون عفونت سینه بوده است.

پژوهشگران می‌گویند اگر تا یک پنجم از آلودگی هوا کاسته شود، از تعداد ۳۸۶۵ مورد کودکانی که در لندن از عوارض برونشیت رنج می برند، ۳۲۸ مورد در شهر برمینگام، ۹۴ مورد در لیورپول، ۸۵ مورد در منچستر، ۱۳۴ مورد در ناتینگهام، ۳۸ مورد در آکسفورد و ۶۹ مورد در ساوث همپتون، کاسته خواهد شد.

سکونت در نزدیکی خیابان‌هایی که آلودگی هوا در آن بیشتر است، رشد ریه های کودکان را در شهر آکسفورد تا حدود ۱۴ درصد، در لندن ۱۳ درصد، در برمینگام ۸ درصد، در لیورپول ۵ درصد، در ساوث همپتون ۴ درصد و در ناتینگهام ۳ درصد کاسته است.  

دکتر پنی وودز، رئیس بنیاد ریه بریتانیا، می گوید:«به نظر می رسد همه روزه شاهد گواه بیشتری از تاثیر وحشتناک آلودگی هوا بر سلامت ریه‌هایمان هستیم.

«این آسیب پذیرترین بخش جمعیت است که بیشترین لطمه را می بیند. می دانیم آلودگی هوا رشد ریه کودکانمان را که ریه‌هایشان (تا نوجوانی) همچنان در حال رشد است، متوقف و وضیعت کسانی را که با بیماری های ریوی دست به گریبان‌اند، وخیم‌تر می‌کند.»

ماه گذشته، سایمون استیونز، مدیر سازمان بهداشت عمومی انگلستان، (بخشی از بریتانیا) به دنبال افشای این که آلودگی شدید هوا صدها کودک و بزرگسال را به سکته، ایست قلبی، و حملات آسم مبتلا کرده، اعلام «شرایط اضطراری بهداشتی» کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی