عفو بین‌الملل: احکام اعدام دو معترض ۱۸ و ۲۲ ساله باید متوقف شود

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی متهم است که برای اخذ اعتراف‌های اجباری، متهمان سیاسی را زیر انواع مختلف شکنجه قرار داده است

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر درمورد اجرای احکام اعدام دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران هشدار داد و خواهان توقف فوری احکام اعدام شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، ۱۸ ساله و منصور دهمرده ۲۲ ساله، شد. به نوشته عفو بین‌الملل، اعتراف‌های این افراد زیر شکنجه بوده است و در یک دادگاه به‌شدت ناعادلانه محاکمه شده‌اند.

دادگاه انقلاب سیستان و بلوچستان این دو معترض را به اتهام فقهی «افساد فی‌الارض» محاکمه و به اعدام محکوم کرده است. بر اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده است، منصور دهمرده یک کارگر توان‌خواه (دارای معلولیت) است. او روز ۱۱ مهرماه در جریان اعتراض‌های شهر زاهدان بازداشت شده است.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که این دو معترض جوان بلوچ در دادگاه‌های به‌شدت ناعادلانه، بدون حق دسترسی به وکیل انتخابی و سایر حقوق متهم و بر اساس مجموعه‌ای از «اعتراف‌های اجباری»، به اعدام محکوم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل و سایر گروه‌های حقوق بشری بارها حکومت ایران را متهم کرده‌‌اند که برای اخذ اعتراف از معترضان بازداشت‌ شده و متهمان سیاسی، آن‌ها را زیر انواع مختلف شکنجه، ازجمله اعدام‌های ساختگی، شلاق، شوک‌ الکتریکی و آزارهای جنسی قرار داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه هم با انتشار یک بیانیه‌ هشدار داد که دست‌کم ۱۴ تن از معترضانی که در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند، به‌طور جدی در معرض خطر اعدام قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ابتدای گزارش روز سه‌شنبه سازمان عفو بین‌الملل تاکید شده است که تمامی ۱۴ معترضی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ممکن است آن‌ها را اعدام کند، به اتهام‌هایی غیر از «قتل عمد» بازداشت و محاکمه شده‌اند.

به نوشته عفو بین‌الملل، اکثر این افراد در جریان بازجویی‌های خود زیر انواع شکنجه و آزارهای جنسی قرار داشته‌اند.

یافته‌های سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد از ابتدای شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، هزاران معترض در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند. 

بر اساس آخرین داده‌های سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۱۰۷ تن از معترضان بازداشت ‌شده، به جرائمی متهم شده‌اند که آن‌ها را در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار داده است. 

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون احکام اعدام چهار تن از معترضان، با نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را اجرا کرده است.