عفو بین‌الملل: سه متهم شکنجه‌شده در ایران در خطر اعدام قرار دارند

بازداشت‌شدگان برای اعتراف اجباری زیر شدیدترین فشارها، از جمله تجاوز، اعدام ساختگی و شکنجه‌های جنسی قرار داشته‌اند

سازمان عفو بین‌الملل، با انتشار بیانیه‌ای خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از اجرای احکام اعدام سه متهم‌ شکنجه‌شده اعتراض‌های سراسری در ایران شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی متهم است که برای اخذ اعتراف از این بازداشت‌شدگان جوان آن‌ها را زیر شدیدترین فشارها، از جمله تجاوز، اعدام ساختگی و شکنجه‌های جنسی قرار داده است.

به‌نوشته سازمان عفوبین‌الملل، عرشیا تک‌دستان ۱۸ ساله، مهدی محمدی‌فرد ۱۹ ساله و جواد روحی ۳۱ ساله، در جریان اعتراض‌های سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی در استان مازندران بازداشت، شکنجه به اتهام‌های شرعی «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به دوبار اعدام محکوم شده‌اند.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل همچنین نشان می‌دهد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی جواد روحی را به اتهام «ارتداد»، برای بار سوم نیز به اعدام محکوم کرده است.

جواد روحی متهم به سوزاندن کتاب قرآن است و به‌نوشته سازمان عفو بین‌الملل، اعتراف‌های او زیر شکنجه‌ شدید اخذ شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارشی که روز جمعه ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن ماه) منتشر شد به انواع مختلف فشار، آزار و شکنجه‌های که نیروهای سپاه پاسداران برای گرفتن اعتراف اجباری به‌کار برده‌اند اشاره کرده است.

نگهداری در سلول‌های انفرادی، آویزان کردن متهمان، ضرب‌و‌شتم، تهدید به مرگ با گذاشتن اسلحه به روی پیشانی و تجاوز و شکنجه‌های جنسی، از جمله فشارهایی است که در گزارش روز جمعه سازمان عفو بین‌الملل به آن‌ها اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عفو بین‌الملل به طور مشخص نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرده است که به یکی از متهم تجاوز کرده‌اند و دیگر را زیر شکنجه‌های جنسی قرار داده‌اند و به بیضه‌های او یخ آویزان کرده‌اند.

در متن رای دادگاه انقلاب ساری اشاره شده که این سه معترض جوان، با رقصیدن، کف زدن، سر دادن شعار یا سوزاندن روسری، دست به «اغوا و تحریک» مردم به‌منظور تخریب، ایجاد حریق و خراب‌کاری «گسترده» زده‌اند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، جواد روحی را عامل تحریک مردم برای ورود به ساختمان فرمانداری ساری معرفی کرده است.

از ابتدای شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۸ هزار نفر در شهرهای مختلف ایران، به‌اتهامی مختلف امنیتی، بازداشت شده‌اند.

یافته‌های سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که دستکم ۱۰۷ تن از معترض بازداشت‌شده به جرایمی متهم شده‌اند که آن‌ها را در معرض صدور یا اجرای احکام اعدام قرار داده است.