سازمان عفو بین‌الملل: ۱۴ تن از معترضان در خطری جدی اعدام قرار دارند

بیشتر محکومان به اعدام زیر انواع شکنجه از جمله شوک الکترونیکی، اعدام‌های ساختگی و خشونت‌های جنسی بوده‌اند

اکثر این افراد به‌اتهام‌های شرعی «محاربه» و «افسد‌فی‌الاض»، محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند - Public Domain

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد دست‌کم ۱۴ تن از معترضانی که در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، در شهرهای مختلف ایران، بازداشت شده‌اند به‌طور جدی در معرض خطر اعدام قرار دارند.

در ابتدای گزارش تازه سازمان عفو بین‌الملل، تاکید شده است که تمامی این ۱۴ معترضی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ممکن است آن‌ها را اعدام کند، به اتهام‌هایی غیر از «قتل عمد» بازداشت، محاکمه و بیشتر آن‌ها شکنجه شده‌اند.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل، مقام‌های حکومت ایران متهم شده‌اند که برای اخذ اعتراف علیه متهمان، به طیف گسترده‌ای از شکنجه‌ها و آزارهای جنسی، از جمله شلاق، شوک الکتریکی، اعدام ساختگی، تجاوز و خشونت‌های جنسی متوسل شده‌اند. 

در این گزارش، همچنین برای بار دیگر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی متهم شده است که اصول دادرسی عادلانه، را نقض کرده است و به موازین بین‌‌المللی و حقوق متهمان، از جمله حق دسترسی آزادانه به وکلای انتخابی و تماس با خانواده‌ها و… بی‌اعتنا است.

به‌نوشته سازمان عفو بین‌الملل، شواهد و مستنداتی در دست است که نشان می‌دهد دست‌کم ۱۰ تن از این معترضان، تحت انواع فشارها قرار داشته‌اند و زیر شکنجه، مجبور به اعتراف و پذیرش اتهام‌ها شده‌اند.

به‌نوشته عفو بین‌الملل، مستندات شکنجه متهمان راستی‌آزمایی و اعتبار آن‌ها تایید شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد بروغنی، جواد روحی، عرشیا تکدستان، کامبیز خروت، ابراهیم نارویی، مجید کاظمی، منوچهر مهمان‌نواز، منصور دهمرده، مهدی بهمن، مهدی محمدی‌فرد، محمد قبادلو، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و شعیب میربلوچ‌زهی ریگی از معترضانی‌اند که در اتهام‌های غیر قتل عمد بازداشت و در معرض صدور حکم قطعی یا اجرای اعدام قرار دارند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر، در هشتم بهمن‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از اجرای احکام اعدام سه متهم‌ شکنجه‌شده اعتراض‌های سراسری در ایران شده بود.

به‌نوشته سازمان عفو بین‌الملل، عرشیا تک‌دستان ۱۸ ساله، مهدی محمدی‌فرد ۱۹ ساله و جواد روحی ۳۱ ساله، در جریان اعتراض‌های سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی در استان مازندران بازداشت، شکنجه به اتهام‌های شرعی «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به دوبار اعدام محکوم شده‌اند.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل همچنین نشان می‌دهد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی جواد روحی را به اتهام «ارتداد»، برای بار سوم نیز به اعدام محکوم کرده است.

محسن رضازاده قراقلو، ابوالفضل مهری حسین حاجی‌لو، سعید شیرازی نیز از جمله دیگر معترضانی‌اند که حکم اعدام‌ آن‌ها در مرحله بدوی تایید شده است. دادگاه‌های انقلاب، اتهام اکثر این معترضان را «محاربه» یا «افسد‌فی‌الاض» عنوان کرده‌اند.