آمریکا ۹ شرکت‌ مرتبط با صنایع نفت و پتروشیمی ایران را تحریم کرد 

شرکت‌هایی در ایران، سنگاپور و مالزی به‌دلیل تسهیل فروش و انتقال محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به شرق آسیا تحریم شده‌اند

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که ایران به شکلی فزاینده و با نقض تحریم‌های آمریکا به خریدارانی در شرق آسیا رو کرده است-شرکت ملی نفت ایران

در ادامه افزایش فشارهای واشینگتن بر تهران، ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ بهمن (۹ فوریه) تحریم‌هایی را علیه شرکت‌‌هایی که به ایفای نقش مهم در تولید، فروش و ارسال محصولات پتروشیمی و نفت ایران به مشتریان در آسیا متهم‌اند اعمال کرد. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شش تولیدکننده محصولات پتروشیمی مستقر در ایران یا شرکت‌های تابعه آن‌ها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور را به‌دلیل تولید، فروش و انتقال محصولات پتروشیمی و نفت ایران به ارزش صدها میلیون دلار، تحریم کرده است.

این تازه‌ترین نمونه از اقدام آمریکا علیه قاچاق نفت ایران است و در حالی انجام شده است که تلاش‌ها برای احیای برجام متوقف شده و روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی به شکل قابل‌توجهی تیره‌وتار شده است و هم‌زمان اعتراض‌های مردم ایران، نیروهای سیاسی مخالف و فعالان سیاسی علیه جمهوری اسلامی در داخل کشور و کشورهای خارجی ادامه دارد. 

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات و امنیت مالی، در بیانیه‌ای گفت: «ایران به شکلی فزاینده و با نقض تحریم‌های آمریکا، به خریدارانی در شرق آسیا رو کرده است تا محصولات پتروشیمی و نفتی خود را بفروشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نلسون نوشت: «ایالات متحده همچنان بر هدف قرار دادن منابع درآمد غیرقانونی تهران متمرکز است و به اجرای تحریم‌های خود علیه کسانی که عمدا چنین کسب‌وکارها و تجارت‌هایی را تسهیل می‌کنند ادامه خواهد داد.»

در اقدام تازه واشینگتن در روز پنجشنبه، شرکت‌هایی هدف قرار گرفته‌اند که وزارت خزانه‌داری آن‌ها را به مشارکت در تسهیل فروش و حمل‌ونقل نفت و مواد پتروشیمی به نمایندگی از «شرکت پتروشیمی تریلاینس» (Triliance) متهم کرده است. واشینگتن پیش‌تر در سال ۲۰۲۰ شرکت تریلاینس را تحریم کرده بود.

پتروشیمی امیرکبیر و شرکت زیرمجموعه آن به نام پتروشیمی سیمرغ و چهار شرکت زیرمجموعه پتروشیمی مارون - به نام‌های پتروشیمی لاله، تینا تدبیر مارون، افق سپهر مارون و صنایع تکمیلی مارون - شرکت‌های جدید ایرانی‌اند که مشمول تحریم‌های جدید شده‌اند. شرکت مادر پتروشیمی مارون قبلا تحریم شده بود. 

وزارت خزانه‌داری گفت که شرکت تریلاینس میلیون‌ها دلار پلی‌اتیلن کم‌چگالی تولید شده در شرکت پتروشیمی امیرکبیر را برای ارسال به مشریان در چین، خریداری کرده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، شرکت «سوخت آسیا پی‌تی‌ائی» (Asia Fuel PTE) مستقر در سنگاپور را نیز به‌دلیل تسهیل حمل‌ونقل میلیون‌ها دلار فرآورده‌های نفتی به مشریان در شرق آسیا، مشمول تحریم کرده است. 

شرکت حمل‌ونقل و بازرگانی «سنس» (Sense) در مالزی و همچنین شرکت «انرژی یونیشس» (Unicious) در سنگاپور نیز تحریم‌ شده‌اند. 

به‌موجب این اقدام، هرگونه دارایی شرکت‌های تحریم شده مسدود می‌شود و همچنین به شکل کلی آمریکایی‌ها از انجام هرگونه معامله با آن‌ها منع می‌شوند. افرادی که به‌واسطه تراکنش‌های خاص با این شرکت‌ها در ارتباط باشند نیز درخطر تحریم خواهند بود. 

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر در نوامبر ۲۰۲۲، ۱۳ شرکت در امارات متحده عربی و هنگ‌ کنگ را به‌دلیل نمایندگی تریلاینس، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت ملی نفت ایران و بازوی بازاریابی آن «نفتیران اینترترید» (ثبت شده در سوئیس) در تسهیل فروش محصولان نفتی و پتروشیمی ایران به خریدارانی در شرق آسیا تحریم کرده بود.