شهر‌های زلزله‌زده به آرامگاه قربانیان تبدیل شده‌اند

جو بایدن با آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه و سوریه ابراز همدردی کرد

بر اساس آخرین خبرها، شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از مرز ۱۵ هزار و ۸۵۰ نفر فراتر رفته است. هم‌زمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، با زلزله‌زدگان ابراز همدردی کرد و گفت که ما نیز سوگوار جان‌باختگان‌ایم.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ایالت ویسکانسین سخنرانی می‌کرد، با اشاره به زمین‌لرزه سوریه و ترکیه، بیرون کشیدن اجساد قربانیان از زیر آوار را «باورنکردنی» توصیف کرد و گفت که این یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های منطقه در ۱۰۰ سال گذشته بوده است. بایدن به تماس تلفنی‌ خود با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اشاره کرد و افزود: «آمریکا حمایت کامل خود را از ترکیه که متحد ناتو است، اعلام و تیم‌های جست‌وجو و امداد و نجات به منطقه اعزام کرده است. سازمان توسعه بین‌المللی و ارتش ایالات‌متحده در اروپا نیز برای کمک به مناطق زلزله‌زده در ترکیه آماده‌اند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه برای زلزله‌زدگان سوریه گفت: از روز اول فعالیت‌های امدادرسانی را آغاز کرده‌ایم و بر تعهد خود در حمایت از مردم ترکیه و سوریه در شرایط اضطراری پایبندیم.

در خبری دیگر، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در نشست خبری روزانه خود اعلام کرد که ناو هواپیمابر جورج اچ.دبلیو. بوش برای حمایت از فعالیت‌های امداد و نجات و کمک‌های بشردوستانه عازم ترکیه شده است.

بر اساس آخرین خبر‌ها، در سومین روز از زلزله هولناک در جنوب شرقی ترکیه دست‌کم ۱۵ هزار و ۳۷۱ نفر کشته و نزدیک به ۶۸ هزار تن مصدوم شده‌اند. شمار آوارگان این حادثه نیز تاکنون بالغ‌ بر ۲۹ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام شده است. دست‌کم ۲۴ میلیون نفر تحت‌تاثیر این زلزله قرار گرفته‌ و بیش از شش هزار و ۴۰۰ خانه ویران شده‌اند. پیش‌بینی‌ها از احتمال کشته شدن حدود ۲۰ هزار نفر در این زلزله مهیب حکایت دارد.

با گذشت سه روز از وقوع این زلزله، امدادرسانی در مناطق آسیب‌دیده سوریه و ترکیه ادامه دارد و همچنان برخی افراد به‌خصوص کودکان، زنده از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند. ویدیویی که از لحظه نجات خانواده‌ای سه نفره پس از ۷۳ ساعت، منتشر شد بازتاب وسیعی در رسانه‌های اجتماعی داشت.

بر مبنای گزارش‌های میدانی، با وجود هجوم هوای سرد و یخبندان در مناطق آسیب‌دیده، همچنان برخی افراد به زنده بیرون آمدن عزیزانشان از زیر آوار‌ امیدوارند و کنار خانه‌های ویران خود مانده‌اند. برخی نیز سراسیمه به دنبال لباس گرم، وسایل گرمایشی، غذا و آب آشامیدنی‌اند.

مردم ترکیه در همبستگی با زلزله‌زدگان کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای زلزله‌زدگان ارسال می‌کنند. با این‌ حال گزارش‌های میدانی از مناطق آسیب‌دیده حاکی از آن است که به دلیل گستردگی ویرانی‌ها و خسارت‌ها، بسیاری از مردم از نحوه امدادرسانی ناراضی‌اند.

رجب طیب اردوغان، روز چهارشنبه در بازدید از مناطق آسیب‌دیده به مشکلات امدادرسانی اذعان کرد و به آسیب‌دیدگان قول داد روند اسکان آنان به‌زودی انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام رسانه‌های ترکیه، روز پنجشنبه ۱۶ نوزاد که خانواده‌ خود را در زلزله از دست داده‌اند، با هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهوری به آنکارا منتقل شدند.

خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود، از احتمال افزایش تعداد قربانیان خبر داد و نوشت صد‌ها ساختمان فروریخته‌اند و بسیاری از شهر‌ها به آرامگاه افرادی تبدیل شده‌اند که در زمان وقوع زلزله خواب بودند.

گزارش‌های سازمان ملل متحد و منابع حقوقی بشری از وضعیت نگران‌کننده امدادرسانی در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت بشار اسد در سوریه حکایت دارد. رویترز به نقل از مقام‌های سازمان ملل متحد نوشت که تحویل کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان پس از یک وقفه طولانی، از پنجشنبه دوباره آغاز می‌شود.

زلزله هولناک ترکیه و سوریه در ششم فوریه (۱۷ بهمن) موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از چهره‌های مطرح و برجسته جهان با آسیب‌دیدگان زلزله ابراز همدردی کردند. روزنامه صباح ترکیه در گزارشی با تیتر «پیام همبستگی هنرمندان مشهور جهان با ترکیه» نوشت که راسل کرو، آنتونیو باندراس، دوا لیپا، بلا حدید، هیو جکمن، جنیفر گارنر و دمی لوواتو با انتشار پست‌هایی در حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی‌ حمایت و همبستگی خود را با مردم ترکیه اعلام کردند.