آمار جان‌باختگان زلزله ترکیه و سوریه از مرز ۱۱ هزار نفر گذشت

ورود یک جبهه هوای سرد به مناطق زلزله‌زده از روز چهارشنبه، کار امدادگران را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد

شمار قربانیان زمین لرزه روز دوشنبه ترکیه و سوریه به بیش از ۱۱ هزار نفر رسید.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفت که حداقل ۸۵۷۴ نفر در ترکیه جان خود را از دست داده‌اند. حداقل ۲۵۳۰ نفر در سوریه کشته شده‌اند.

این آمار در حالی اعلام می‌شوند که به گفته امدادگران، هنوز اجساد زیادی زیرآوارها مانده و شناسایی نشده‌اند.

در بیش از ۴۸ ساعت گذشته، امدادگران در هر دو کشور بدون اتلاف وقت به جست‌وجو برای یافتن افرادی که زیر آوار زنده مانده‌اند، ادامه می‌دهند. فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهوری ترکیه، می‌گوید: «تا بیرون کشیدن آخرین نفر از زیر آوار دست از جست‌وجو بر نخواهیم داشت.»

با این حال امدادرسانی در سوریه به‌سختی پیش می رود، چرا که زلزله دقیقا مناطقی را که در جنگ داخلی از بین رفته‌اند، لرزانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم اصلان، سخنگوی نهاد خیریه آکسفام در ترکیه، می‌گوید سرما کار امدادگران را با بحران روبرو کرده است. به گفته او، هنوز مناطق زیادی وجود دارند که مردم با دست خالی در حال آواربرداری‌اند و ماموران امداد هنوز موفق نشده‌اند به آنجا بروند.

در همین حال، پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که یک جبهه هوای سرد و مرطوب از روز چهارشنبه به این بخش از ترکیه و سوریه وارد می‌شود که انتظار می‌رود بارش برف و باران و دمای زیر صفر درجه به همراه بیاورد.

سازمان بهداشت جهانی سه‌شنبه پیش‌بینی کرد شمار کشته‌ها در دو کشور از ۲۰ هزار نفر بیشتر باشد.

برخی شهروندان ترکیه تحقیق برای یافتن نام مهندسان و سرمایه‌گذاران ساختمان‌هایی را که به اسم «بناهای مقاوم در برابر زلزله» فروخته و در زلزله اخیر با خاک یکسان شده‌اند، آغاز کرده‌اند. بسیاری از ساختمان‌هایی که پس از زلزله اخیر به طور کامل فرو ریختند، در سال‌های اخیر ساخته شده بودند.

بیشتر از جهان