یک همکاری تاریخی: زر امیرابراهیمی با کارگردان اسرائیلی فیلم می‌سازد

«جودوی بی‌نام» روایتگر یک جودوکار زن ایرانی و رویارویی‌اش با دستورهای جمهوری اسلامی است 

زر امیرابراهیمی در همراهی با گای ناتیو، کارگردان اسرائیلی، فیلمی سینمایی با موضوع حکومت جمهوری اسلامی و ورزشکاران زن ایرانی می‌سازد. این نخستین تجربه کارگردانی امیرابراهیمی، و اولین تجربه کارگردانی مشترک فیلمسازهای ایرانی و اسرائیلی است. مجله «هالیوود ریپورتر» با اشاره به این واقعیت، گفت که  ناتیو و امیرابراهیمی «به زودی تاریخ‌ساز می‌شوند».

فیلم «جودوی بی‌نام» روایتگر داستان لیلا است؛ زن جودوکاری که همراه مربی خود، مریم، در زمان برگزاری مسابقات جهانی جودو با تصمیم‌هایی مواجه می‌شوند که تغییر عظیمی در روند زندگی‌شان ایجاد می‌کند. لیلا و مریم با این امید ‌که ایران را به اولین طلای خود در ورزش جودو برسانند، به مسابقات رفته‌اند. اما حکومت جمهوری اسلامی ایران در میانه راه دستور می‌دهد لیلا ادعای مصدومیت کند و از مسابقه کنار بکشد. 

زر امیرابراهیمی علاوه بر کارگردانی این فیلم، نقش «مربی» را نیز در آن بازی می‌کند. نقش «لیلا» را آرین مندی، بازیگر متولد لس‌آنجلس که تبار ایرانی و شیلیایی دارد، بازی می‌کند. آرین پیش از این در چند مجموعه تلویزیونی، از جمله «کلمه ال: نسل کیو» ظاهر شده و در فیلم «باخا» (۲۰۱۸) نیز نقش اصلی را داشت. این چهارمین تجربه او در فیلم‌های بلند است. مهدی بجستانی که در «عنکبوت مقدس» با امیرابراهیمی همکاری کرده بود نیز جزو بازیگران «جودوی‌ بی‌نام» است. الهام عرفانی، سینماگر ایرانی مقیم پاریس، یکی از نویسندگان فیلمنامه خواهد بود. جیمی ری نیومن، بازیگر آمریکایی (سریال «بیمارستان عمومی») و نادین مارشال، بازیگر بریتانیایی («دوقلوهای صامت»)، نیز از دیگر بازیگران اعلام‌شده این پروژه‌اند.

ناتیو پیش‌تر برای فیلم کوتاه «پوست» (۲۰۱۸) جایزه بهترین فیلم کوتاه اسکار را برده تا همراه با موشه میزراحی، یکی از تنها دو کارگردان اسرائیلی تاریخ باشد که تاکنون اسکار برده‌اند. او بعدها «پوست» را به فیلم بلند هم تبدیل کرد. از دیگر فیلم‌های شناخته‌شده او، «مابول» (۲۰۱۰) با بازی رونیت الکابتز، و فیلم تجربی «بیگانگان» (۲۰۰۷) است که روایت آن در زمان جام جهانی ۲۰۰۶ در برلین و جنگ حزب‌الله و اسرائیل در همان سال، می‌گذرد. 

«جودوی بی‌نام» از حمایت مالی استودیو «کشت» اسرائیل و شرکت فیلمسازی «وست‌اند» در لندن برخوردار است. این شرکت حقوق جهانی پروژه را در اختیار دارد و روز چهارشنبه، ۸ فوریه (۱۹ بهمن)، در بازار فیلم برلین از آن رونمایی کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زر امیرابراهیمی به «هالیوود ریپورتر» گفت: «داستانی که ما در این فیلم بازگو می‌کنیم، داستان واقعی بسیاری ورزشکاران ایرانی است که فرصت‌هایشان را از دست داده‌اند و گاه مجبور شده‌اند به دلیل تخاصم بین نظام‌ها و دولت‌ها، کشور و عزیزان خود را ترک کنند. امیدوارم که این همکاری هنری و سینمایی بین من و گای، بزرگداشتی از آن‌ها باشد و چیزی فراسوی نفرت کور و نابودی دوجانبه.»

آدی ارزونی، بازیگر و تهیه‌کننده اسرائیلی، که او را از فیلم کمدی علمی-تخیلی «خودتان را نجات دهید!» می‌شناسیم، تهیه‌کنندگی فیلم را همراه با ناتیو، نیومن و مندی تگر بروکی از استودیو کشت، بر عهده دارد. فیلمبرداری «جودوی بی‌نام» بر عهده تاد مارتین (برنده جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره ترایبکا در سال ۲۰۲۱ برای «تازه‌کار») خواهد بود، و کار تدوین هم بر عهده «یووال اور» است که در «پوست» همکار ناتیو بود. 

ناتیو امسال با فیلم «گلدا» که روایتگر زندگی گلدا مایر، نخست‌وزیر شهیر اسرائیل، است، در جشنواره فیلم برلین حضور دارد. او به «هالیوود ریپوتر» گفت: «همکاری با نیروهای واقعا خلاقی همچون زر، آرین و الهام برای جان بخشیدن به این داستان، برای من افتخاری بزرگ است. «جودوی بی‌نام» برای همه ما چیزی بیش از یک فیلم است. اعلامیه‌ای خلاقانه به جهان است که در حالی بیان می‌شود که مردم بیگناه ایران جان خود را فدای آزادی می‌کنند.»

فیلمبرداری «جودوی بی‌نام» تمام شده است و پروژه در مرحله پساتولید قرار دارد. این فیلم بخشی از مجموعه «وی‌لاو» شرکت «وست‌اند» است که هدف آن ساختن فیلم‌هایی با موضوعات مربوط به زنان و همکاری با هنرمندان زن است. چندین شرکت سینمایی دیگر، از جمله وایت‌لاج، نیو نیتیو، مِیوِن، تِیل رانرز و استودیو سارک، نیز در تولید این فیلم نقش داشته‌اند. 

الهام عرفانی در گفت‌وگو با «هالیوود ریپوتر» گفت: «می‌خواستم به منزله زنی ایرانی که خفقان زندگی در ایران را تجربه کرده و درکی عمیق از مشکلاتش دارد، چالش‌های پیش روی زنان را در ایران، به تصویر بکشم. بسیاری از ما در جست‌وجوی آزادی و صلح، مجبور به ترک خانه‌ها و عزیزان‌ خود شده‌ایم. با وجود فاصله موجود‌ میان‌ ما، این فیلم یادآور قدرت وحدت و مقاومت است.»

عرفانی افزود‌: «نوشتن این فیلمنامه با گای ناتیو برای من افتخاری است و قدردانم که فرصت یافتم صدای ورزشکاران تحت‌ستم ایران باشم و روایت‌های آنان را از طریق این فیلم نزد جهانیان مطرح کنم.»

بیشتر از فیلم