شروین حاجی‌پور با ترانه «برای» برنده جایزه گرمی شد

«برای» به ترانه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد

بامداد روز دوشنبه ۱۷ بهمن به وقت ایران، مراسم شصت‌وپنجمین دوره اهدای جوایز «گرمی» برگزار شد و قطعه موسیقی «برای» از شروین

حاجی‌پور، خواننده و آهنگساز ایرانی، در بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» جایزه اصلی را دریافت کرد. او در واکنش به دریافت این جایزه در توییتر نوشت: «ما بردیم»

شروین حاجی‌پور ۲۵ ساله، متولد بابلسر در مازندران، این قطعه را مهرماه امسال در حمایت از خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، و با الهام از توییت‌های کاربران ایرانی در توییتر ساخته بود. او پس از انتشار این قطعه، به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در بابلسر بازداشت شد.

قطعه «برای» در مدت کمی پس از انتشار، به سرود اصلی ایرانیان در انقلاب مردمی و خیزش سراسری، در ایران و سراسر جهان تبدیل شد و صدها خواننده معروف جهانی آن را بازخوانی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


جیل بایدن، همسر رییس‌جمهوری آمریکا، برنده این بخش از جوایز گرمی را اعلام کرد. اعضای آکادمی مراسم سالانه جایزه گرمی، اعلام کرده بودند که در سال ۲۰۲۳ یک جایزه ویژه به عنوان «آهنگ برای تغییر اجتماعی» رونمایی خواهد شد.

در این ترانه، شروین حاجی‌پور به دلایل مردم ایران برای ایستادگی مقابل نظام جمهوری اسلامی و مشکلات اقتصادی، فاصله طبقاتی، فشارهای اجتماعی و معضلات محیط زیستی پرداخته بود. حاجی‌پور صبح روز دوشنبه در واکنش به بردن این جایزه مهم، با انتشار عکسی از خود در صفحه اینستاگرامش، نوشت: «ما بردیم.»

شروین‌ حاجی‌پور که ۱۲ مهر امسال به قید وثیقه آزاد شد در شعبه ۱۱ بازپرسى دادسراى سارى به «فعاليت تبليغی عليه نظام» و «ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت‌آميز» متهم شد و دستور منع خروج او از ایران به مدت شش ماه صادر شده است.

در مراسم گرمی امسال، حمید سعیدی، آهنگساز و نوازنده ایرانی‌تبار ساکن آمریکا نیز با گروه خورشید سپید برای دومین بار برنده جایزه گرمی در بخش «عصر نو» شد. سعیدی پیش از این در سال ۲۰۱۹ با گروه افیون ماه جایزه گرمی در بخش «عصر نو» را دریافت کرده بود.

درخشش یک نابغه

اینکه یک جوان در گوشه اتاقش و همراه با یک گیتار بتواند قطعه‌ای موسیقی را تولید کند که میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی شنیده شود، نیاز به خلاقیت و استعدادی شگرف دارد که شروین حاجی‌پور از آن بهره‌مند است.

این هنرمند جوان که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در دانشگاه مازندران در بابلسر است، از هشت سالگی در کلاس‌های موسیقی شرکت کرد و به خوانندگی روی آورد. سپس با شرکت در فصل اول برنامه «عصر جدید» در تلویزیون ایران توانست خود را به عنوان خواننده و آهنگسازی جوان مطرح کند. حامد صفایی، کارگردان هنری برنامه عصر جدید، پس از درخشش حاجی‌پور با قطعه «برای»، اعلام کرد که در زمان حضور حاجی‌پور در برنامه عصرجدید، مدیران صداوسیمای ایران نگران بودند که او در آینده «دردسرساز» خواهد شد.

شروین حاجی‌پور بنابه گفته خودش تاکنون ۳۳ قطعه موسیقی، سه موسیقی متن، چهار نماهنگ و ۴۸ قطعه موسیقی منتشرنشده تولید کرده است. او پس از قطعه معروف «برای»، سه اثر دیگر به نام‌های «بعد ما»، «بهار اومد» و «چشماتو ببند» را نیز منتشر کرده است که هرسه با استقبال چشمگیر مخاطبان ایرانی مواجه شده است.