ناصر کنعانی: هیچ شبهه‌ای در مرکز هسته‌ای فردو وجود ندارد

تغییرات در تاسیسات هسته‌ای فردو می‌‌تواند سرعت غنی‌سازی اورانیوم در خلوص بالا را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و سه‌ کشور اروپایی، درباره نگرانی‌ها از توان غنی‌سازی حکومت ایران در تاسیسات هسته‌ای فردو، گفت اطلاع‌رسانی دقیق درباره غنی‌سازی ۶۰درصدی در این مرکز به اطلاع آژانس رسیده است و هیچ شبهه‌ای وجود ندارد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه به‌نقل از سخنگوی وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی نوشتند: «در بازرسی اخیر ژانویه ۲۰۲۳، هیچ اقدام جدید و متناقضی نسبت به پرسشنامه مورخ ۱۷ نوامبر گذشته رخ نداده که نیازمند اطلاع‌رسانی به آژانس باشد.»

بیانیه مشترک روز جمعه آمریکا و سه‌ کشور اروپایی، پس از آن منتشر شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد حکومت ایران تغییراتی در مرکز هسته‌ای فردو انجام داده است و این تغییرات را به‌اطلاع آژانس نرسانده است.

بر اساس گزارش چهارشنبه هفته پیش آژانس، حکومت ایران دو مجموعه از  آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته خود را بدون اطلاع کارشناسان آژانس به یکدیگر متصل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته کارشناسان هسته‌ای، این اقدام سرعت غنی‌سازی اورانیوم در خلوص بالا را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.

آمریکا و سه‌ کشور اروپایی، حکومت ایران را متهم کردند که با اعمال این تغییرات در مرکز هسته‌ای فردو، تعهدات خود وفق پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نیز توافق‌نامه برجام در سال ۲۰۱۵ را نقض کرده است. 

همزمان با بیانیه روز جمعه آمریکا و سه کشور اروپایی، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، مدعی شد جمهوری اسلامی تمامی «فوت کوزه‌گری هسته‌ای» را فرا گرفته است و بدون نیاز به هیچ کشوری، خودش به تنهایی می‌تواند «کیک زرد» درست کند.

در تمامی سال‌های گذشته، مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی ادعا کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران به هیچ وجه کاربرد نظامی ندارد و صرفا برای تولید انرژی یا مصارف پزشکی توسعه یافته است. 

به گفته مقام‌های سازمان انرژی اتمی، افزایش توان غنی‌سازی اورانیوم در ایران، به‌منظور کاهش وابستگی کشور به سوخت‌های فسیلی و برای مقابله موثر با مشکلات محیط‌زیستی است.

بر پایه توافق‌نامه برجام، حکومت ایران متعهد شده است از به‌کارگیری سانتریفیوژ پیشرفته که برای غنی‌سازی اورانیوم در درصدهای بالا استفاده می‌‌شود، خودداری کند.

اورانیوم غنی‌شده در غلظت‌های بالا کاربرد نظامی دارد و می‌توان از ذخایر اورانیوم به‌دست آمده برای ساخت سلاح‌های اتمی استفاده کرد.