چین اقدام آمریکا و انهدام بالن خود را محکوم کرد

پکن پیش از این ورود بالن خود را به حریم هوایی آمریکا تصادفی دانسته و ابراز تاسف کرده بود

پکن اقدام ارتش آمریکا را برای سرنگون کردن بالن تجسسی چین که هفته گذشته بر فراز ایالات متحده در حرکت بود، محکوم کرد.

وزارت خارجه چین صبح یکشنبه، ۵ فوریه (۱۶ بهمن)، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین قویا مخالف حمله قهری آمریکا به یک کشتی هوایی بی‌سرنشین غیرنظامی است.» 

در این بیانیه که یک روز پس از منهدم شدن بالن به دست آمریکایی‌ها منتشر شد، می‌خوانیم: «استفاده آمریکا از قوه قهریه به روشنی واکنشی نامتناسب است و نقض جدی قواعد بین‌المللی محسوب می‌شود.» پکن گفت که حق خود را برای «واکنش‌‌‌های ضروری» محفوظ می‌دارد. 

این بالن پرماجرا روز ۲۸ ژانویه وارد حریم هوایی آمریکا در ایالت آلاسکا شد. سپس مدت کوتاهی بر فراز کانادا پرواز کرد و روز ۳۱ ژانویه، این ‌بار بر فراز ایالت آیداهو، دوباره وارد حریم هوایی آمریکا شد و سپس یک هفته در آسمان آمریکا حرکت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پکن روز جمعه، سوم فوریه، چینی بودن بالن را تایید کرد، اما مدعی شد که استفاده از آن اساسا برای پژوهش‌های هواشناسی بوده است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت وزش باد باعث شده است که بالن از مسیر خود خارج شود، و تاکید کرد: «طرف چینی از ورود ناخواسته کشتی هوایی به حریم هوایی آمریکا متاسف است.»

اما آمریکا می‌گوید که این بالن می‌خواسته از «مکان‌های راهبردی» در آمریکا جاسوسی کند. همین امر باعث شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سفر خود را به پکن که قرار بود روز جمعه انجام شود، به تعویق اندازد. 

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما به ابراز تاسف چین توجه داریم، اما حضور این بالن در حریم هوایی ما، نقض آشکار حق حاکمیت ما و قانون بین‌المللی است و چنین چیزی پذیرفتنی نیست.»

وزارت خارجه چین روز شنبه، چهارم فوریه (۱۵ بهمن)، نیز در بیانیه‌ای، از رسانه‌ها و برخی سیاستمداران در آمریکا انتقاد کرده و گفته بود که با «بزرگ‌نمایی» این ماجرا، می‌خواهند «به چین حمله کنند و تهمت بزنند».

ارتش آمریکا به دلیل ملاحظات امنیتی، برای منهدم کردن بالن تا بعدازظهر شنبه صبر کرد و صرفا زمانی اقدام کرد که بالن بر فراز خشکی نبود و بر فراز سواحل ایالت کارولینای جنوبی قرار داشت. مقام‌های آمریکایی اینک بقایای لاشه بالن را جست‌وجو و بررسی می‌کنند تا ماهیت آن روشن‌تر شود. 

بیشتر از جهان