ادامه تظاهرات ضدحکومتی، اعتصاب در شهرهای مختلف و تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌ها

کسبه و بازاریان در شهرهای مختلف دست کم سه استان اعتصاب سراسری خود را ادامه دادند

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان شعارهای «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل می‌شه» و «آزادی آزادی آزادی» سر دادند - Telegram/senfi_uni_iran

با وجود سرکوب شدید و استفاده نیروهای سرکوبگر از سلاح‌های سنگین و جنگی در مهاباد، مردم این شهر روز یکشنبه نیز بار دیگر در خیابان‌ها حاضر شدند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

روز یکشنبه، بالگردها در ارتفاع پایین به گشت‌زنی بر فراز مهاباد پرداختند، با این حال، مردم معترض کلانتری ۱۳ این شهر را محاصره کردند.

در همین حال، مردم در شهرهای مختلف از جمله در تهران، کرج، مهرشهر و بوکان به اعتراضات خیابانی خود ادامه دادند. در تهران، علاوه بر ایستگاه‌های مترو، مردم در محله عبدل‌آباد شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

هم‌زمان، بازاریان و کسبه شهرهای سنندج، بوکان، مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، بانه، مریوان، دیواندرە، دهگلان، سقز، قروە، بیجار، کرمانشاه، پاوە، جوانرود، کامیاران و ایلام هم اعتصاب خود را ادامه دادند و مغازه‌هایشان را بسته نگه داشتند.

جوانان محلات تهران نیز با انتشار در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که «باید برای حمایت از مهاباد و آفریدن حماسه‌ای دیگر به خیابان برویم و بمانیم.»

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران از صبح یکشنبه در دانشگاه‎‌هایشان تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس گزارش‌ها، دانشجویان دانشگاه‌های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، خوارزمی، علوم پزشکی کردستان، یزد، علم‌وصنعت، تهران، علامه طباطبایی، آزاد سوهانک، امیرکبیر، صنعتی کرمانشاه، رازی کرمانشاه، علم‌وفرهنگ، آزاد مرودشت، بهشتی، نجف‌آباد، فنی دخترانه کرج، آزاد ساری، مازندران، آزاد شهر قدس، هنر شیراز، علوم پزشکی اردبیل، آزاد تهران شمال و فردوسی مشهد با تحریم کلاس‌هایشان، با خیزش سراسری مردم ایران همراهی کردند.

دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه داخلی این دانشگاه و تحریم کلاس‌ها، شعارهای «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل می‌شه» و «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه مازندران هم در حرکتی نمادین، به یاد کیان پیرفلک، کودک کشته‌شده در ایذه، قایق‌هایی کاغذی در حوض دانشکده قرار دادند که با برخورد مسئولان و تخلیه آب حوض همراه شد. در ادامه، دانشجویان در لابی طبقه اول دانشکده هنر روی نقشه دانشگاه، به حرکت اعتراضی نمادین خود ادامه دادند.

دانشجویان دانشکده ادبیات علامه طباطبایی با وجود تهدید نیروهای حراست، در اعتراض به تفکیک جنسیتی در غذاخوری دانشگاه، روز یکشنبه هم کنار یکدیگر در محوطه دانشگاه غذا خوردند. این دانشجویان نیز سر سفره‌های خود به یاد کیان پیرفلک قایق‌هایی گذاشته بودند.

دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در حرکتی نمادین، حوض این دانشکده را به رنگ خون در آوردند. در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر نیز دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «عوعو سگان شما نیز بگذرد»،  شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نیز به یاد کیان پیرفلک عکس‌ها و نوشته‌هایی در مورد او بر دیوارهای دانشگاه چسباندند. آن‌ها همچنین به یاد این کودک کشته‌شده، قایق‎‌هایی را از درخت‌های محوطه دانشگاه آویزان کردند.

دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان، دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، دانشکده آمار و تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی خوارزمی و دانشگاه مرودشت نیز همراه با دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها کلاس‌های درس را تحریم کردند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه علم‌وصنعت نیز در محوطه داخلی دانشکده راه‌آهن تحصن کردند و از حضور در کلاس‌های درس سر باز زدند. دانشجویان دانشکده‌های کامپیوتر، معماری، برق، مکانیک، عمران، مهندسی شیمی و نفت گاز، متالورژی، راه‌آهن و فیزیک این دانشگاه به صورت جداگانه اعلام کرده‌اند که با اعتصابات سراسری همراه‌اند.

دانشجویان دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی دانشگاه امیرکبیر تهران در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان تجمع اعتراضی برگزار کردند و با یکدیگر «سرود زن» را همخوانی کردند. دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال نیز با شعار «زن، زندگی، آزادی» از حضور در کلاس‌های درس سر باز زدند و بار دیگر کلاس‌های درس را تعطیل کردند. دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس نیز که روز گذشته به یاد حمیدرضا روحی، دانشجوی کشته‌شده این دانشگاه، تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، روز یکشنبه نیز سر کلاس‌ نرفتند.

دانشجویان دانشگاه هنر شیراز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که دست‌کم تا ۳۰ آبان به تحریم کلاس‌های درس ادامه خواهند داد. دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه یزد نیز در اعتراض به سرکوب و بازداشت همکلاسی‌های خود، در محوطه دانشگاه تحصن کردند و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.

دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در اعتراض به بازداشت ۹ نفر از همکلاسی‌هایشان مقابل دفتر ریاست این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. مسعود قربانی، محمد زرزا، مهدی معمارراست، حامد حسن‌پور، حامد عنبرسوز، مهیار محمودی، آناهیتا هاشمی‌پور، سروناز احمدی و مریم عظیمی از جمله بازداشت‌شدگان این دانشگاه‌اند. دانشجویان جلو دفتر رئیس این دانشگاه شعار «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند.

دانشجویان دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه امیرکبیر تهران در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان تحصن کردند و در اعتراضی نمادین، نام «کیان» را با قایق‌های کاغذی روی زمین درست کردند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه نیز در اعتراض به انتقال ملیکا قراگوزلو به بیمارستان روانی امین‌آباد، با شعار «علامه بیدار است، ملیکا تنها نیست» در محیط این دانشگاه تجمع کردند.

پیش از این، شبکه دانشجویان انقلابی ایران آزاد با انتشار فراخوانی برای حضور میلیونی در تجمع پایان آبان، از مردم ایران خواست تا روز دوشنبه ۳۰ آبان، ساعت ۷ شب، پس از پایان بازی تیم ملی فوتبال ایران و انگلستان، در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهرهای ایران تجمع کنند و به صورت میلیونی به خیابان‌ها بیایند.