چرا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن وارد آب های خلیج فارس شد؟

ورود این کشتی بزرگ جنگی به خلیج فارس، هشداری برای رژیم ایران است

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن ‏. عکس از: گیتی ‏(اندیپندنت عربی)

با آن که مقامات نظامی ایالات متحده، ورود ناو هواپیمابر "آبراهام لینکلن" و کشتی های همراه آن را به خلیج فارس، نشانه ای از تشدید تنش در منطقه نمی دانند، اما اغلب تحلیل گران بدین باور اند که ورود این ناو هواپیمابر به آب های خلیج فارس، پیام های روشنی را به دولت ایران منتقل می کند، به ویژه این که تظاهرات مردمی در داخل و خارج ایران و فشار چالش های اقتصادی، رژیم جمهوری اسلامی را در تنگنا قرار داده است. البته حدود 7 ماه پیش ایالات متحده تصمیم به اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به آب های خلیج فارس گرفت، اما پس از رسیدن به نزدیکی خلیج فارس در ماه مه گذشته، این کشتی بزرگ جنگی در دریای عرب باقی ماند و وارد آب های خلیج فارس نشد. اکنون این ناو هواپیمابر زمانی وارد خلیج فارس می شود که دولت ایران در داخل و خارج کشور با مخالفت شدید مردم رو به رو شده است، بنابر این، ورود این ناو هواپیمابر به خلیج فارس در این مقطع زمانی، هشداری برای رژیم ایران تلقی می شود.

آبراهام لینکلن، یکی از بزرگ ترین ناوگان های هسته ای در جهان است که می تواند 90 هواپیمای جنگی و بالگرد را حمل کند، گروهی از کشتی های جنگی از جمله ناوشکن، راهنما، موشک انداز و چند اسکادران، همواره این ناو بزرگ را همرایی می کنند.

کارشناسان سیاسی در واشنگتن می گویند: بعید نیست رژیم ایران که در حال حاضر با چالش های بی شمار سیاسی و اقتصادی در داخل و خارج کشور رو به رو بوده و در عمق دشواری قرار گرفته است، دست به حمله علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه بزند. البته هدف از این اقدام، تلاش دیگری برای نشان دادن نافرمانی از غرب بوده و  پیامی برای کشورهای منطقه می رساند که ایران هرگز حاضر به عقب نشینی از سیاست های داخلی و خارجی خود نبوده و نفوذ خود را در خاورمیانه، تحت هیچ شرایطی کاهش نخواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر این به نظر می رسد که در پرتو همین نگرانی، ایالات متحده تصمیم گرفته است تا پیش از آن که ایران دست به چنین اقدام جسورانه بزند، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را وارد آب های خلیج فارس کرده و آمادگی خود را برای حمایت از امنیت خلیج فارس نشان دهد.

البته چندی پیش، ایالات متحده تمرینات نظامی گسترده ای را به منظور تأمین امنیت تردد دریایی در آب های خلیج فارس با حضور 60 کشور انجام داد، افزون بر آن، واشنگتن 14 هزار از سربازان آمریکایی را در عربستان سعودی اعزام کرد تا متحدان ایالات متحده را در تأمین امنیت منطقه حمایت و همکاری کنند.

در پیوند به همین موضوع، بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن، اظهار داشته است پس از این که ایران واکنش مثبتی در مسئله ای تأمین امنیت دریایی از خود نشان نداد، ایالات متحده برای جلوگیری از تهدید های ایران، تصمیم گرفت ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را به خلیج فارس اعزام کند. البته واشنگتن زمانی تصمیم به اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس گرفت که ژنرال جوزف فوتیل، فرمانده نیروهای مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا، گفته بود که آمریکا نیروی کافی برای مقابله با تهدیدهای ایران در خلیج فارس ندارد.

در گزارشی که از سوی سرویس های اطلاعاتی آمریکا در باره تهدیدهای بین المللی در جهان انشتار یافته است، آمده است که اقدامات نظامی و فعالیت های تهدید آمیز ایران در منطقه، منافع ایالات متحده و متحدان آن را در خلیج فارس با خطر رو به رو کرده است. رژیم ایران سعی دارد با استفاده از تمام ابزار های جنگی، امنیت خلیج فارس را برهم زند، موشک های بالستیک، پهپادها و قایق های جنگی ایران، تهدید آشکاری برای امنیت این آبراه بزرگ بین المللی تلقی می شود.

در این گزارش علاوه شده است که ایران با گسترش حضور نظامی خود در خلیج فارس و تنگه هرمز، مانع تردد آزاد کشتی ها می شود و سعی دارد توانایی نظامی خود را در آب های خلیج فارس به نمایش گذارد.

از سوی دیگر، پنتاگون هشدار می دهد که ایران در صدد جابجا کردن موشک های پیشترفته بالستیک در منطقه است و قصد دارد موشک های کروز را  در نقاط مختلف منطقه مستقر کند. علاوه بر آن، دولت ایران قصد مشارکت در نیروهای حافظ صلح بین المللی را دارد و ممکن است تهران پایگاه های نظامی خو را در کشورهای متحدش ایجاد کند. پنتاگون همچنان ابراز نگرانی می کند که بعید نیست پس از پایان تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران در ماه اکتبر 2020، تهران اقدام به خریداری هواپیماهای جنگی پیشرفته و تانک های مدرن از روسیه و چین کند.

آلوین هولسی، فرمانده ائتلاف بین المللی حمایت از امنیت دریانوردی، گفته است تعهد ما در زمینه ای تأمین امنیت در خلیج فارس، یک اقدام موقتی و گذرا نیست و تا زمانی که تهدیدها ادامه داشته باشد، نیروهای ائتلاف بین المللی برای حمایت از امنیت دریانوردی به فعالیت های خود در خلیج فارس ادامه خواهند داد.

طبق پژوهشی که از سوی دانشگاه کلمبیا و مرکز امنیت آمریکا انشتار یافته است، تداوم تنش ها میان ایران و آمریکا، پنتاگون را مجبور خواهد کرد تا نیروهای جنگی و دفاعی خود را در خاورمیانه نگه دارد تا کشورهای هم پیمان واشنگتن را در تأمین امنیت دریانوری، حمایت  و همکاری کنند.

در گزارش دیگری که تحت عنوان "پیامدهای تنش میان آمریکا و ایران بر بازار جهانی نفت" منتشر شده است، آمده است که تهدیدهای ایران در منطقه، می تواند آسیب شدیدی به بازار نفت جهانی وارد کند و برای جلوگیری از این بحران، لازم است مسئله ای تأمین امنیت در آب های خلیج فارس در اولویت قرار گیرد، تا ایران نتواند به کشتی های نفتکش و تأسیسات نفتی در منطقه حمله کند.

قابل یاد آوری است که از هنگام نخستین دیدار میان ملک عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان سعودی و فرانکلین روزولیت، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در سال 1945، واشنگتن نقش مهمی در تحولات خاورمیانه داشته و در زمینه تأمین امنیت دریانوردی تجاری در خلیج فارس، مشارکت و همکاری چشم گیری داشته است.

کارشناسان امنیتی می گویند ارسال ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس پیام تهدید آمیز صریحی برای دولت ایران است تا پیش از این که در میدان رویاریی قرار گیرد، سیاست های تهدید و ارعاب را کنار گذاشته و به اقداماتی که منافع کشورهای دیگر را در خطر می اندازد، پایان دهد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه