مسیر دشوار برزیل تا آمریکا؛ خارج شدن از افغانستان به معنای امنیت داشتن نیست

بیش از دو هزار پناهجوی افغان مسیر خطرناک بین ۱۱ کشور آمریکای لاتین را پیمودند تا به آمریکا برسند

صدها پناهجوی افغان چندین ماه در فرودگاه سائوپولو برزیل اقامت کردند- Reuters

هزاران مهاجر افغان پس از آنکه به امید یافتن پناهگاهی امن به برزیل رسیدند، از آنجا مسیر مهاجرت به آمریکا را پیش گرفتند. خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز چهارشنبه دوازدهم بهمن (اول فوریه) منتشر کرد، از عبور بیشتر از دو هزار مهاجر افغان طی یک سال گذشته از مسیر خطرناک آمریکای لاتین به سمت ایالات متحده خبر داد.

شماری از مهاجران افغان که پس از سپتامبر ۲۰۲۱ موفق شدند ویزای بشردوستانه برزیل را بگیرند، به دلیل نبود کار و امکانات مناسب زندگی در برزیل مسیر مهاجرت به آمریکا را در پیش گرفتند. رویترز نوشت: «آن‌ها با عبور از ۱۱ کشور و بالا رفتن از دیوارهای مرزی محافظت‌شده به ایالات متحده آمریکا رسیده‌اند.» به گزارش رویترز، این مسیر به خطر آدم‌ربایی، دزدی و حمله معروف است.

داده‌‌های دولت ایالات متحده نشان می‌دهد که ماموران مرزی آمریکا در سال ۲۰۲۲، دو هزار و ۱۳۲ افغان را دستگیر کرده‌اند‌ــ  تقریبا ۳۰ برابر بیشتر از سال قبل‌ــ که تقریبا نیمی از آن‌ها در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲ وارد شده‌اند.

چند تن از مدافعان پناهجویان و مقام‌های سابق ایالات متحده به رویترز گفتند که افزایش تعداد افغان‌هایی که به این مسیر خطرناک پا می‌گذارند، نشان‌دهنده ناکامی در رسیدگی به بحران انسانی در داخل افغانستان و نبود حمایت کافی از کسانی است که این کشور را ترک می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برزیل پس از آنکه در سپتامبر ۲۰۲۱ صدور شش هزار ویزای بشردوستانه برای شهروندان افغانستان را دستور کار قرار داد، به یکی از معدود مسیرهای نجات افغان‌ها بدل شد. گزارش وزارت خارجه ایالات متحده نشان می‎‌دهد که پس از ماه سپتامبر، حدود چهار هزار پناهجوی افغان به برزیل رسیده‌اند که بیشتر آن‌ها در سال ۲۰۲۲ آمده‌اند. این افراد اغلب از ترس انتقام‌جویی‌های طالبان افغانستان را ترک کردند و راه مهاجرت در پیش گرفتند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به رویترز گفت که برنامه ویزای بشردوستانه برزیل که اقامت دو ساله و حق کار، تحصیل و درخواست پناهندگی را ارائه می دهد، «یک کمک بسیار مهم» است اما «پناهگاه‌ها در این کشور به‌شدت شلوغ شده‌اند».

پیش از این نیز گزارش‌هایی از بلاتکلیفی صدها مهاجر افغان در فرودگاه‌های برزیل منتشر شده بود. این مهاجران از اقامت چندین ماهه خود در فرودگاه یا برخی از اقامتگاه‌های موقت برزیل شاکی بودند و می‌گفتند که امکانات موردنیاز برای یک زندگی عادی را ندارند. 

بر اساس داده‌های دولت پاناما واقع در آمریکای لاتین، در سال ۲۰۲۲، دو هزار و ۲۰۰ افغان از منطقه جنگلی بین کلمبیا و پاناما به نام دارین‌گپ‌ــ تنها مسیر زمینی از آمریکای جنوبی به سمت مرز ایالات متحده‌ــ غیرقانونی عبور کردند. عبور بیشتر این مهاجران در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲ ثبت شده است، در حالی که بر اساس داده‌های دولت پاناما، در تمام سال ۲۰۲۱ تنها ۲۴ افغان از این کشور عبور کرده‌اند.

آن ریچارد، کارمند پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور مهاجران، به رویترز گفت که وضعیت مهاجران افغان در برزیل به گونه‌ای نیست که بتوانند آنجا زندگی کنند. او تصریح کرد: «خارج شدن از کشور سخت است، اما اینکه این کار را انجام دادید، به این معنا نیست که به امنیت کامل رسیده‌اید.» این کارمند پیشین بخش مهاجرت از عملکرد کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در مورد رسیدگی به پرونده‌ مهاجران افغان انتقاد کرد و گفت که این روند شدیدا کند پیش می‌رود.

بیشتر از جهان