بیش از صد پناهجوی افغان در فرودگاه برزیل زندگی می‌کنند

دولت برزیل پس از سقوط افغانستان اعلام کرد که شش هزار ویزای بشردوستانه برای پناهجویان افغان صادر می‌کند

خبرگزاری رویترز، روز شنبه ۲۳ مهرماه (۱۵ اکتبر)، با انتشار ویدیویی از فرودگاه سائوپائولوی برزیل اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ پناهجوی افغان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان به کشور برزیل رفته‌اند، به دلیل نبود اقامتگاه در سالن‌های فرودگاه به‌سر می‌برند. مقام‌های محلی در سائوپائولو گفته‌اند انتظار ورود سیل‌آسای مهاجران افغان را به برزیل نداشته‌اند و به همین دلیل با چالش‌های مدیریتی در زمینه اسکان دادن به این پناهجویان روبرو شده‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱، کشور برزیل اعلام کرد که برای شش هزار پناهجوی افغان ویزای بشردوستانه صادر می‌کند. برخی از شهروندان افغانستان که از ترس انتقام‌جویی طالبان به کشورهای همسایه فرار کرده بودند، در سفارت برزیل در تهران درخواست ویزا کردند. مقام‌های محلی شهر سائوپائولو، بزرگ‌ترین شهر برزیل، به رویترز گفتند با وجود این‌که دولت مرکزی صدور شش هزار ویزا به افغان‌ها را تایید کرده بود، اما انتظار نداشتند با جمعیت بزرگی از مهاجران افغان روبرو شوند.

آژانس کمک به پناهجویان مستقر در فرودگاه، تخمین زده است که هم‌اکنون حدود ۱۳۰ مهاجر افغان در دو سالن فرودگاه سائوپائولو شب و روزشان را می‌گذرانند. مقام‌های فرودگاه گفته‌اند که در هفته‌های پیش رو شمار پناهجویان تازه‌وارد افغان در فرودگاه بیشتر خواهد شد. پناهجویان افغان که در فرودگاه سائوپائولو اقامت دارند به رویترز گفتند که بدون دریافت قول اقامت، وارد برزیل شده‌اند و اکنون دولت محلی در تلاش است تا امکانات اقامت در مکانی دیگر را برای این پناهجویان فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، دادستان‌های فدرال در یک هفته اخیر با ارسال نامه‌ای، دولت فدرال را برای توضیح در مورد اقدام‌های صورت گرفته برای رسیدگی به وضعیت این پناهجویان، تحت فشار قرار داده‌اند. تاکنون وزارت دادگستری برزیل که مسئولیت رسیدگی به پناهجویان را نیز دارد، در این مورد اظهارنظری نکرده است.

پناهجویان افغان که اکنون با استفاده از پتوها و گاری‌های چمدان در فرودگاه برایشان اقامتگاه موقت ساخته‌اند، می‌گویند از ترس طالبان و برای نجات جانشان این سفر پرمشقت را تحمل کرده‌اند. محمد آریوبی، یکی از پناهجویان افغان که به‌تازگی به برزیل رسیده است و در فرودگاه اقامت دارد، به رویترز گفت کسانی که اینجا آمده‌اند همه با خطر مرگ مواجه بوده‌اند. او افزود: «توقع من زیاد نیست؛ من به‌جایی برای زندگی و پیدا کردن یک شغل کوچک نیاز دارم تا زندگی خود را بهبود بخشم.»

این پناهجویان افغان که ویزای بشردوستانه برزیل را دریافت کرده‌اند، برای مدت یک سال می‌توانند از این ویزا استفاده کنند و سپس باید برای ماندن یا رفتن از برزیل تصمیم بگیرند.

بیشتر از جهان