جهش بی‌سابقه نرخ مرگ‌ومیر در میان زنان باردار در دوره همه‌گیری کرونا

مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در میان زنان باردار و پس از زایمان، در سال‌های اخیر افزایش یافته است

نرخ مرگ‌و‌میر مرتبط با بارداری ۲۲ درصد افزایش یافته است-Canva

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، در طول سال اول همه‌گیری کرونا، تعداد زنانی که در دوران بارداری یا اندکی پس از زایمان جان خود را از دست داده‌اند، جهش بزرگی داشته است. اکسیوس با انتشار این گزارش اعلام کرد در حالیکه علل مرتبط با بارداری هنوز عامل اصلی مرگ و میر است، جهش در مرگ‌ومیر زنان بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ تا حد زیادی مربوط به بارداری نبوده است.

طبق این مطالعه که به رهبری دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو انجام شد، نرخ مرگ‌و‌میر مرتبط با بارداری ۲۲ درصد افزایش یافته است. این به معنای آن است که اگر در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ مرگ در هر ۱۰۰ هزار تولد گزارش می‌شد، در سال ۲۰۲۰ مرگ‌و‌میرهای زایمان به حدود ۳۳ مرگ در هر ۱۰۰ هزار تولد رسیده‌ است. در طول همین زمان، نرخ مرگ‌ومیر به علل دیگر، افزایشی ۳۶ درصدی یافته است. نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از مسمومیت مصرف مواد مخدر و تصادف وسایل نقلیه هم «به طرز چشمگیری» افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جفری هاوارد، نویسنده این مطالعه و استاد بهداشت عمومی دانشگاه تگزاس، به سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم یکی از پیام‌های اصلی این مطالعه این است که یک مشکل اجتماعی بسیار بزرگ‌تر پیش روی زنان باردار و مادران جدید، به ویژه در دوره پس از زایمان که زمان بسیار استرس‌زایی است، قرار دارد.» پژوهشگران این مطالعه همچنین تفاوت‌های نژادی و قومی قابل‌توجهی را شناسایی کردند. نرخ مرگ‌و‌میر در میان زنان بومی آمریکایی یا آلاسکا به هر علتی جز خودکشی، سه تا پنج برابر بیشتر بود. زنان سیاهپوست نیز به گونه مشابهی با نرخ مرگ‌و‌میر بالاتری مواجه بودند.

جفری هاوارد می‌گوید: «اگر به سال ۲۰۱۵ برگردیم، بیشتر مرگ‌و‌میر‌های این جمعیت به علل خاص مرتبط با بارداری بود و حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد، دلایل دیگر نقش داشتند. در واقع، تا سال ۲۰۲۰ اکثر مرگ‌و‌میر‌ها علل دیگری دارند. کارشناسان می‌گویند باید به مصرف مواد مخدر در طول بارداری و پس از آن نیز رسیدگی کرد، چرا که مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در میان زنان باردار و پس از زایمان، در سال‌های اخیر افزایش یافته است.