گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ولیعهد عربستان سعودی درباره اوپک‌پلاس

رهبران دو کشور درباره «همکاری داخلی در اوپک‌پلاس برای تامین ثبات بازار جهانی نفت» گفت‌وگو کردند

Yuri KADOBNOV / POOL / AFP -قرار است نشست کمیته ائتلاف اوپک‌پلاس روز چهارشنبه هفته جاری، یکم فوریه (۱۲ بهمن)، برگزار شود-

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، و شاهزاده محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روزی دوشنبه، ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن)، در تماسی تلفنی، درباره اوپک پلاس و همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قرار است نشست کمیته ائتلاف اوپک‌پلاس روز چهارشنبه هفته جاری، یکم فوریه (۱۲ بهمن)، برگزار شود و وزیران نفت کشورهای عضو اوپک و متحدانش به رهبری روسیه، که مجموعا اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند، نشستی مجازی برگزار کنند.

بر اساس بیانیه کرملین در روز دوشنبه، ۳۰ ژانویه، رهبران دو کشور درباره «همکاری داخلی در اوپک‌پلاس برای تامین ثبات بازار جهانی نفت»، و نیز در مورد همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و انرژی گفت‌وگو کردند.

دو نماینده اوپک‌پلاس روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که این هیات احتمالا حفظ سیاست فعلی تولید نفت این گروه را توصیه خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تولید نفت روسیه تاکنون در برابر تحریم‌های غرب و محدودیت‌های قیمتی که کشورهای غربی در دسامبر گذشته اعمال کردند، مقاومت نشان داده است. با این حال، تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت روسیه، همچون یک عامل عدم اطمینان در عرضه نفت بازار نفت جهانی نقش بازی می‌کند.

سقف قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت روسیه مورد توافق اتحادیه اروپا، جی‌۷ و استرالیا است که از اوایل دسامبر به اجرا گذاشته شد و جویای محدود کردن درآمد روسیه، و در عین حال، اطمینان از ادامه عرضه نفت مسکو به بازار جهانی است. با این حال، مسکو با انتشار فرمانی، فروش نفت به کشورها و شرکت‌هایی که این سقف قیمت را برای خرید نفت از روسیه رعایت می‌کنند، ممنوع اعلام کرده است.

اهداف تولید نفت اوپک‌پلاس در سال گذشته، به بروز اختلاف‌نظر بین ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی منجر شد. با این حال، شاهزاده فیصل بن‌ فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، اوایل ماه جاری میلادی گفت که ثبات فعلی قیمت نفت در بازار نشان داد که پادشاهی سعودی تصمیم درستی اتخاذ کرده است. او پیش از این گفته بود که تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، «یک تصمیم کاملا اقتصادی است و با اجماع نظر کشورهای عضو اتخاذ شده است».

بیشتر از جهان