غنی در واکنش به حمله در پاکستان: غلبه بر تروریسم مستلزم اجماع جهان اسلام است

در طول ۱۷ ماه حاکمیت طالبان، انفجارهای متعددی در افغانستان رخ داده است، اما اشرف غنی واکنشی به این وقایع نشان نداد و هیچ بیانیه‌‌ای منتشر نکرد

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در واکنش به حمله انتحاری در پیشاور پاکستان گفته است که غلبه بر تهدید تروریسم به اجماع در جهان اسلام نیاز است-POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری سابق افغانستان، در واکنش به حمله انتحاری در پیشاور پاکستان گفت که برای غلبه بر تهدید تروریسم، به اجماع در جهان اسلام نیاز است.

او در توییتر خود نوشت که عوامل تروریسم در سطح منطقه باید شناسایی شوند: «من حمله تروریستی در پیشاور را شدیدا محکوم می‌کنم و عمیق‌ترین همدردی خود را با خانواده قربانیان ابراز می‌کنم و برای قربانیان شفای عاجل دعا می‌کنم. مردم افغانستان مانند هر مسلمان و هر انسان در جهان، غم را درک می‌کنند و با آن شریک هستند.»

او گفت که پاکستان تاکنون کوشیده است از طریق نظامی با تهدیدها مقابله کند و باید مجموعه‌ای از راه‌حل‌های جدید برای این منظور ارائه دهد: «اقدامات تاکتیکی کوتاه‌مدت باید جای خود را به دورنمای بلندمدت و صبر استراتژیک و هماهنگی بین دولت و مردم بدهد تا به نتیجه برسد.»

او افزود که مردم افغانستان از اختلافات بین‌المللی و منطقه‌ای رنج می‌برند و آماده‌اند که در تلاش‌های سازنده‌ در مقابل تهدید تروریسم، مشارکت داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشرف غنی در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با شماری از همکارانش از ارگ ریاست جمهوری گریخت و اینک در امارات متحده عربی زندگی می‌کند. در پی فرار او، نظام جمهوری اسلامی افغانستان سرنگون شد و طالبان پس از دو دهه، بار دیگر بر این کشور حاکم شدند.

در طول ۱۷ ماه حاکمیت طالبان، انفجارهای متعددی در افغانستان رخ داده است، اما اشرف غنی واکنشی به این وقایع نشان نداد و هیچ بیانیه‌‌ای منتشر نکرد.

در دوران نظام پیشین افغانستان، برخی از مقام‌های حکومت سابق ادعا می‌کردند که اسلام‌آباد طالبان را حمایت می‌کند و نیروهای طالبان، مقرهایی در پاکستان دارند تا برای جنگ با دولت افغانستان آماده شوند. اما پاکستان این اتهامات را رد می‌کرد.

بعدازظهر دوشنبه، ۱۰ بهمن (۳۰  ژانویه) به وقت محلی پاکستان، انفجاری در یک مسجد در پیشاور رخ داد که در اثر آن ده‌ها تن کشته، و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند. 

بنا به گزارش‌ها، یک مهاجم انتحاری خود را در درون مسجد مملو از نمازگزاران منفجر کرد. گفته می‌شود که بیشتر کشته‌ها و زخمی‌های این انفجار، افسران پلیس پاکستان‌اند.

گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) مسئولیت این حمله خونین را بر عهده گرفته است.

در سال ۲۰۱۴ نیز تحریک طالبان پاکستانی به یک مدرسه وابسته به ارتش در شهر پیشاور حمله کرد. در  این حمله بیش از ۱۰۰ تن کشته شدند. 

پس از این حمله و زیر فشار افکار عمومی، اسلام‌آباد عملیات گسترده‌ای در ایالت خیبرپختونخوا راه‌اندازی کرد و شماری از جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی با خانواده‌های خود به افغانستان کوچ کردند. 

پس از پایان آتش‌بس میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان این کشور در ماه نوامبر، حملات «تی‌تی‌پی» علیه نظامیان پاکستانی شدت گرفته است. پیش‌تر گزارشی به نشر رسید که بر اساس آن، «تی‌تی‌پی» تقریبا هر روز یک حمله در ایالت‎‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان انجام می‌دهد.

حکومت پاکستان از حکومت طالبان خواسته بود که با جنگجویان گروه تحریک طالبان پاکستان مبارزه کند، اما طالبان گفتند که تمرکز آنان روی سرکوب داعش در افغانستان است و اسلام‌آباد باید به گفت‌وگو با «تحریک طالبان» اقدام کند.

بیشتر از جهان