کره شمالی: به روسیه تسلیحات ندادیم

پیونگ‌یانگ واشنگتن را به دلیل پخش «شایعه خودساخته»، به «نتیجه‌ای واقعا نامطلوب» تهدید کرد 

ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که کره شمالی به روسیه راکت و موشک می‌دهد-  Head of the National Police of Kyiv region Andrii Nebytov via Telegram/Handout via REUTERS

کره شمالی روز یکشنبه، ۲۹ ژانویه (۹ بهمن)، منکر ارائه تسلیحات به روسیه شد. این انکار پس از آن مطرح می‌شود که آمریکا گفت پیونگ‌یانگ به گروه خصوصی «واگنر» که روابط نزدیکی با حکومت روسیه دارد، راکت و موشک می‌دهد.

واشنگتن چند هفته پیش گروه واگنر را «سازمان جنایی فراملیتی» اعلام کرد و معاملات تسلیحاتی آن را با کره شمالی، با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در تضاد دانست.  

به گفته جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا، دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور به عکس‌هایی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد واگن‌های روسیه وارد کره شمالی می‌شوند، راکت و موشک بار می‌زنند، و سپس به روسیه بازمی‌گردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما یک مقام ارشد کره شمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری این کشور، این اتهامات را رد کرد و هشدار داد که اگر واشنگتن «این شایعه خودساخته» را همچنان پخش کند، با «نتیجه‌ای واقعا نامطلوب» مواجه خواهد شد. کره شمالی همچنین وعده دولت آمریکا را برای ارسال تانک به اوکراین، «جنایت غیراخلاقی» نامیده است. 

کوئون جونگ گون، مدیرکل اداره مسائل آمریکای کره شمالی، گفت: «تلاش برای تخریب تصویر کره شمالی با درست کردن موضوعی غیرواقعی، تحریک بزرگی است که هرگز اجازه آن‌ را نخواهیم داد، و طبیعتا منجر به واکنش خواهد شد.» این مقام کره شمالی، این کار آمریکا را «تلاشی ابلهانه برای توجیه وعده ارسال تسلیحات به اوکراین» دانست.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، چند روز پیش وعده داد که ۳۱ تانک آبرامز که از قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین تسلیحات ارتش آمریکا است، به کی‌یف بدهد. کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز جمعه در واکنش به این وعده واشنگتن، آمریکا را متهم کرد که با ارسال تانک به اوکراین، «بیش از پیش خط‌های قرمز را پشت سر می‌گذارد».

ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، در حال سفر در شرق آسیا است. او روز یکشنبه، ۲۹ ژانویه، در سئول با پارک جین سئول، وزیر خارجه کره جنوبی، دیدار کرد و گفت که نگرانی‌های موجود را درباره «آزمایش‌های موشکی و برنامه‌ّای هسته‌ای خطرناک» کره شمالی و تاثیرات جنگ اوکراین بر کره جنوبی، تایید می‌کند. 

استولنبرگ نیز گفت که کره شمالی به روسیه راکت و موشک می‌دهد. 

بیشتر از جهان