آمریکا، کره شمالی را به ارسال مهمات توپخانه به روسیه متهم کرد

پیش‌بینی می‌شود روسیه سلاح و مهمات بیشتری نیز از کره شمالی خریداری کند

محموله‌های مهمات و تسلیحات نخست به کشورهایی در شمال آفریقا و خاورمیانه فرستاده می‌شوند_SAUL LOEB / AFP

ایالات متحده، کره شمالی را به ارسال مخفیانه محموله‌های قابل‌توجهی از گلوله توپ به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، متهم کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید که بر اساس اطلاعات غیرمحرمانه‌ای که به دست آمده، کره شمالی درصدد پنهان کردن این معامله از طریق ارسال غیرمستقیم مهمات و سلاح‌ به روسیه است. بر اساس این گزارش، محموله‌های مهمات و تسلیحات نخست به کشورهایی در شمال آفریقا و خاورمیانه فرستاده می‌شوند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند دریافت مهمات از کره شمالی، در کنار خرید پهپادهای بی‌سرنشین و دیگر خریدهای تسلیحاتی از ایران، شواهد بیشتری مبنی بر آن است که ذخایر تسلیحات و مهمات متعارف ارتش روسیه، طی هشت ماه جنگ اوکراین کاهش یافته است .

جان کربی، هماهنگ‌کننده  شورای امنیت ملی آمریکا در امور راهبردی، در بیانیه‌ای درباره خبر سی‌ان‌ان، گفت «اطلاعات ما نشان می‌دهد» که کره شمالی مخفیانه در حال عرضه حجم چشمگیری گلوله توپ به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است؛ هرچند، پیونگ‌یانگ می‌کوشد با فرستادن این تسلیحات به کشورهایی در شمال آفریقا و خاورمیانه، مقصد نهایی آن‌ها را مخفی کند.

جان کربی گفت که کره شمالی در ماه سپتامبر این موضوع را که در حال ارسال سلاح به روسیه است، علنی تکذیب کرده بود.

دو ماه پیش نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده بودند که معتقدند روسیه در حال خرید میلیون‌ها گلوله توپ و راکت از کره شمالی برای استفاده در جنگ اوکراین است. در آن زمان، سی‌ان‌ان و برخی رسانه‌های دیگر، مانند نیویورک‌تایمز، گزارش این موضوع را منتشر کردند. اما پس از انتشار این گزارش‌ها، مقام‌های کره شمالی آن‌ها را رد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز با استناد به گزارش‌ سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، گفته بود که روسیه در حال خرید میلیون‌ها گلوله توپ و نیز راکت از کره شمالی است. در آن زمان، مسئولان نهادهای اطلاعاتی آمریکا با تایید گزارش نیویورک‌تایمز، گفته بودند که پیش‌بینی می‌کنند روسیه سلاح و مهمات بیشتری نیز از کره شمالی خریداری کند.

در واکنش به این گزارش نیویورک‌تایمز، رسانه‌های دولتی کره شمالی به نقل از ارتش این کشور اعلام کردند که گزارش‌های مربوط به فروش سلاح و مهمات به روسیه، دروغ و پروپاگاندای کشورهای غربی است. وزارت دفاع کره شمالی گفته بود که پیونگ‌یانگ هرگز در گذشته تسلیحات یا مهمات به روسیه صادر نکرده‌ است و برای آینده نیز برنامه‌ای برای صادرات چنین تجهیزات و مهماتی ندارد.

در همان زمان‌، «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت گفته بود که گزارش‌ها درباره خرید مهمات توپخانه و سایر تجهیزات نظامی از کره شمالی، نادرست و تبیلغات کشورهای غربی است.

پایگاه خبری اسپوتنیک هم به نقل از الکسی لئونکوف، کارشناس نظامی روسیه، گزارش نشریه نیویورک‌تایمز را درباره تحویل گلوله‌های توپ و موشک‌های کره شمالی به روسیه، بخشی از یک کارزار انتشار اطلاعات نادرست خوانده بود که هدف آن ایجاد این تصور است که روسیه برای ادامه موفقیت‌آمیز «عملیات ویژه نظامی» خود در اوکراین، توان و بودجه کافی ندارد. «عملیات ویژه نظامی در اوکراین»، نامی است که روسیه بر حمله و تجاوز نظامی خود به این کشور می‌گذارد.

بیشتر از جهان