روسیه از کره شمالی راکت و خمپاره می‌خرد

برآوردهای اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که روسیه در آینده از کره شمالی تجهیزات نظامی بیشتری می‌خرد

خرید مهمات از کشوری منزوی مانند کره شمالی کمبود منابع ارتش روسیه را نشان می‌دهد-Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

برآوردهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که وزارت دفاع روسیه به‌منظور تجدید قوا در جنگ با اوکراین در روند خرید میلیون‌ها راکت و خمپاره از کره شمالی قرار دارد.

یک مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس، روی آوردن روسیه به کشوری منزوی مانند کره شمالی را نشان دهنده ضعف ادامه‌دار ارتش روسیه توصیف کرد و گفت ارتش روسیه با توجه به تحریم‌ها و کنترل صادرات با کمبود شدید منابع مواجه است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که احتمال دارد در آینده نیز روسیه تجهیزات نظامی بیشتری از کره شمالی خریداری کند.

خبر خرید سلاح روسیه از کره شمالی را نخست نیویورک‌تایمز منتشر کرده بود. اما رقم دقیق قرارداد خرید و تعداد سلاح‌هایی که قرار است به روسیه فروخته شود، روشن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که دولت آمریکا اخیر تحویل نخستین محموله پهپادهای ایران به روسیه را تایید کرده است. هرچند که گفته می‌شود این پهپادها شامل مهاجر ۶ و شاهد دچار نقص فنی‌اند. دولت بایدن بر این باور است که روسیه از این پهپادها در جنگ با اوکراین استفاده خواهد کرد.

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد، درحالی که اروپا و غرب از روسیه فاصله گرفته‌اند، کره شمالی به دنبال تقویت روابط با مسکو است و می‌خواهد برای بازسازی مناطق شرقی اوکراین که به تصرف روسیه درآمده است، کارگر ساختمانی اعزام کند.

کره شمالی تنها کشوری غیر از روسیه و سوریه است که استقلال لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخته است و به عنوان متحد روسیه نقش‌آفرینی می‌کند. رویکردی که دولت بایدن را نگران کرده است. برخی براین باورند که جنگ روسیه با اوکراین می‌تواند به گسترش سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی منجر شود، چون ممکن است پیونگ‌یانگ این حمله را پیامد مجهز نبودن اوکراین به سلاح هسته‌ای ارزیابی کند.

از سوی دیگر کره شمالی در سال جاری ۳۰ آزمایش موشک دوربرد انجام داده است که شامل موشک‌های دوربرد قاره‌پیما است. توسعه فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی نیز در دستور کار کیم جونگ اون قرار دارد.

رهبر کره شمالی و رییس‌جمهوری روسیه اخیرا نامه‌هایی رد و بدل کردند و در آن بر تقویت همکاری‌ها تاکید کردند.

سابقه روابط مسکو و پیونگ‌یانگ به سال ۱۹۸۴ و بنیان‌گذاری کره شمالی بازمی‌گردد. از آن پس کمک‌های اتحاد جماهیر شوروی، نقش مهمی در سرپا نگاه‌داشتن اقتصاد کره شمالی داشت.

پس از فروپاشی شوروی، روسیه به امید جذب سرمایه‌‌گذاری‌های کره جنوبی با سئول روابط دیپلماتیک رسمی برقرار کرد. اما پس از روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰، او دوباره به سمت کره شمالی چرخید.

بیشتر از جهان