مدیر دیپلماسی دیجیتال اسرائیل: با تولید محتوا به زبان فارسی آماده «توافق کورش» می‌شویم

محتوای تولیدی دولت اسرائیل به زبان فارسی در رسانه‌های اجتماعی با اختلاف بسیار از تمام سایر زبان‌ها محبوب‌تر است

به‌گفته سارانگا، تولید محتوای شخصی در کنار محتوای حرفه‌ای، از رموز موفقیت دیپلماسی دیجیتال اسرائیل است- Facebook/ @david.saranga

دیوید سارانگا، مدیر دفتر دیپلماسی دیجیتال وزارت خارجه اسرائیل،‌ در مقاله‌ای که روز شنبه، هشتم بهمن‌ماه، در روزنامه «نیویورک‌پست» آمریکا منتشر شد، از تجربه موفق این وزارتخانه در تولید محتوا به زبان فارسی خبر داد. او گفت در سال گذشته چهارصد و پنجاه میلیون بار با محتوایی که وزارت خارجه اسرائیل در رسانه‌های اجتماعی به زبان فارسی تولید کرده است، تعامل انجام شده و از این میان، ۹۳درصد واکنش‌ها ازسوی کاربران در ایران بوده است. 

تیم «دیپلماسی دیجیتال» اسرائیل به بیش از ۵۰ زبان فعالیت می‌کند و سالی دومیلیارد نفر را مخاطب قرار می‌دهد. اما در سال گذشته محبو‌ب‌ترین محتوای تولیدی این گروه به زبان فارسی بوده و تعداد مخاطبان آن از مجموع عبری و انگلیسی هم فراتر رفته‌ است. به نوشته سارانگا، از رموز موفقیت اسرائیل در این زمینه این است که دیپلمات‌های اسرائیلی علاوه‌بر محتوای حرفه‌ای، محتوای شخصی هم تولید می‌کنند. او افزود که آمریکا و سایر کشورهای غربی می‌توانند در این زمینه از اسرائیل بیاموزند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارانگا نوشت: «تجربه دیجیتال اسرائیل در ایران ثابت می‌کند که هر دو دولت (و مردمانشان) برای شکل‌دادن به افکار عمومی در خارج از مرزهای خود به چیزی بیشتر از یک تلفن هوشمند نیاز ندارند. دولت‌ها برای این کار باید بیش و پیش از هر چیز به زبان مخاطبان هدف خود صحبت کنند - هم به معنی واقعی کلمه و هم به معنی استعاری.»

به نوشته سارانگا، زنی که صفحات اصلی اسرائیل به زبان فارسی را در تویيتر و اینستاگرام مدیریت می‌کند، خود بزرگ‌شده ایران بوده و در نوجوانی به اسرائیل آمده است، بنابراین از نزدیک با غذا و عیدهای ایرانی و زبان فارسی آشنا است و این‌ها «بخش‌های محوری هویت او» محسوب می‌شوند. این دیپلمات مدعی شد که وزارت خارجه کشورش توانسته در اکتبر ۲۰۲۲ نظرسنجی‌ای درون ایران انجام دهد که نشان داده است بیش از ۷۰ درصد مردم ایران احساسات مثبتی به اسرائیل دارند.

این دیپلمات افزود که تا پیش از اعتراض‌های اخیر صفحات اسرائیل به فارسی به موضوع‌های مختلفی می‌پرداختند، از پیشرفت‌های اسرائیل در فناوری گرفته تا تاریخ یهودیان ایران، اما درپی اعتراضات اخیر، این صفحه به صدایی برای مردم ایران بدل شده است و از جنایت‌های جمهوری اسلامی می‌گوید. او همچنین اشاره کرد که در این میان، تعداد دنبال‌کننده‌های این صفحات، در اینستاگرام ظرف کمتر از یک سال از ۴۰۰هزار به بیش از یک‌میلیون رسیده و در توییتر هم ۱۵درصد افزایش داشته است. 

سارانگا در پایان اعلام کرد همان‌طور که «توافق ابراهیم» روابط اسرائیل را با چند کشور عربی عادی‌سازی کرد، دیپلمات‌های دیجیتال اسرائیل نیز امروز مردم ایران را آماده روزی می‌کنند که امضای «توافق کورش» موجب «ایجاد صلح بین اسرائیل و ایران» شود.