در ۲۶ روز گذشته دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست‌کم ۵۵ تن را اعدام کرده است

سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم ۴۸۸ تن، از جمله ۶۴ کودک، در اعتراض‌ها کشته شده‌اند

یافته‌ها و ارزیابی‌های سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد از ابتدای خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، تاکنون دست‌کم ۴۸۸ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۹ زن، کشته شده‌اند.

بر اساس داده‌های سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۱۰۷ تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران نیز به جرایمی متهم شده‌اند که در صورت نهایی شدن پرونده، آن‌ها در معرض صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون احکام اعدام چهار تن از بازداشت‌شدگان را اجرا کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران، در بخش دیگری از گزارش خود به این نکته اشاره می‌کند که علاوه بر تشدید صدور احکام اعدام متهمان سیاسی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در حال اجرای شمار بیشتری از احکام اعدام محکومان و زندانیان عادی است.

بر اساس یافته‌‌های سازمان حقوق بشر ایران، از زمان شروع سال جدید میلادی، تنها در ظرف ۲۶ روز، ۵۵ تن در شهرهای مختلف ایران، اعدام شده‌اند. اتهام ۳۷ نفر از اعدام‌شدگان در پیوند با جرایم مرتبط با مواد مخدر عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حقوق بشر ایران، ضمن محکوم کردن قاطع صدور و اجرای هرگونه حکم اعدام، از مردم ایران و جامعه بین‌المللی خواسته است تا علاوه بر اعدام زندانیان سیاسی، به افزایش نگران‌کننده آمار کلی اعدام‌ها در ایران نیز توجه کنند.

به‌نوشته سازمان حقوق بشر ایران، هدف اصلی حکومت ایران از صدور و اجرای شمار زیادی حکم اعدام هراس‌‌افکنی و ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه است.

بر اساس داده‌های سازمان حقوق بشر ایران، بیشترین شمار معترضان بازداشت‌شده‌ای که به اعدام محکوم شده‌اند به‌ترتیب در استان خوزستان: ۲۴ نفر، تهران: ۲۳ نفر،  سیستان و بلوچستان: ۲۱ نفر، مازندران: ۹ نفر، اصفهان: ۷ نفر، آذربایجان غربی: ۷ نفر بازداشت و پرونده آن‌ها در اجرای احکام دادگاه‌های این استان‌ها است.