هه‌نگاو: دست‌کم ۹۶ شهروند کرد در ۱۵ روز ربوده شدند

سرکوب معترضان در کردستان و بلوچستان با شدت بیشتری ادامه دارد

دست‌کم ۱۲۱ شهروند کرد کشته شده‌اندــ‌ هه‌نگاو

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از بازداشت دست‌کم ۹۶ شهروند کرد در ۱۵ روز منتهی به ۲۵ دی‌ماه (نیمه نخست ژانویه ۲۰۲۳) خبر داد. بر مبنای این گزارش، ۱۳ نفر از بازداشتی‌ها کودکان زیر ۱۸ سال‌، پنج نفر دانشجو، چهار نفر معلم و پنج نفر زن‌‌اند.

در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، صدها تن از ساکنان استان‌های کردنشین و سیستان و بلوچستان ربوده یا دستگیر شده‌اند. آمار و گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری هم آشکار می‌کند که شدت سرکوب و موج دستگیری‌ها در این مناطق بیشتر است.

به گزارش هه‌نگاو، ماموران حکومتی روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه به خانه‌ شش تن از اهالی مهاباد حمله کردند و آنان را به مکان‌های نامعلومی بردند. روز یکشنبه نیز سه نفر از اهالی بوکان به همین شیوه دستگیر شده‌اند. هه‌نگاو می‌گوید از اتهام‌های وارده به این افراد، وضعیت سلامتی و شرایط نگهداری آنان اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

شبکه حقوق بشر کردستان به‌تازگی در گزارشی آماری، اعلام کرد که ماموران امنیتی و انتظامی حکومت ایران از ابتدای خیزش سراسری که با قتل مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، تاکنون دست‌کم ۱۲۱ شهروند کرد را در مناطق کردنشین ایران کشته‌اند. ۱۱ تن از جان‌باختگان کودک بوده‌اند.

فعالان بلوچ نیز پیش‌تر از بازداشت‌های گسترده در شهرهایی مانند زاهدان خبر داده بودند؛ به‌ طوری‌ که در کمتر از سه روز، بیش از ۷۰ شهروند بلوچ دستگیر شده‌اند. زاهدان پس از تجمع روز هشتم مهر که با خشونت شدید ماموران حکومتی به «جمعه خونین» تبدیل شد، صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی هفتگی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، جمعه خونین زاهدان را «مرگبارترین سرکوب سال» نامید و خبر داد که تنها در یک روز نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

اکنون نیز منابع محلی در بلوچستان و کردستان می‌گویند ماموران امنیتی و نظامی در بسیاری از مناطق شهری و روستایی حضور دارند و حتی تردد عادی مردم را هم کنترل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، از ابتدای خیزش سراسری تاکنون دست‌کم ۵۲۴ نفر از جمله ۷۱ کودک کشته شده‌اند و ماموران سرکوبگر بالغ‌ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر را در نقاط مختلف ایران دستگیر کرده‌اند. از این میان ۷۲۵ تن از بازداشت‌شدگان در دادگاه‌های انقلاب با اتهام‌هایی مانند محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به حبس، جزای نقدی، تبعید و اعدام محکوم شدند.

گزارش اخیر سازمان حقوق بشر ایران حاکی از آن است که دست‌کم ۱۰۹ معترض بازداشتی در خطر اعدام قرار دارند. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان نیز روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه در گزارشی، اعلام کرد که ۱۴ متهم زندانی با خطر اجرای حکم اعدام مواجه‌اند. بر اساس این گزارش، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی در اصفهان، ابراهیم نارویی، منصور دهمرده، شعیب میربلوچ‌‎زهی و کامبیز خروت در بلوچستان، محمد قبادلو، مهدی بهمن، منوچهر مهمان‎‌نواز و محمد بروغنی در تهران و عرشیا تکدستان، مهدی محمدی‌فرد و جواد روحی در مازندران به اعدام محکوم شده‌اند.