تحریم‌های حقوق بشری آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تحریم‌های جدید آمریکا، بنیاد تعاون سپاه پاسداران را هدف گرفته که «سازمان سرکوب و ماجراجویی‌های بین‌المللی سپاه را تامین مالی می‌کند»

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳، اعلام کرد تحریم‌هایی جدید علیه بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید کرد تحریم‌های روز دوشنبه در هماهنگی با بریتانیا اعمال شده است و تازه‌ترین واکنش دولت فدرال ایالات متحده آمریکا نسبت به تحمیل سرکوب دولتی به مردم معترض ایران در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» به‌حساب می‌آید.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین در بخشی از بیانیه مورد نظر نوشت، تحریم‌های وضع شده بر بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «یکی از ستون‌های کلیدی» این نهاد نظامی – عقیدتی در حوزه اقتصاد را هدف قرار می‌دهد که سپاه پاسداران به‌واسطه آن بخش عمده‌ای از سرکوب مردم معترض ایران را تامین مالی می‌کند.

بر اساس متن بیانیه مذکور، وزارت خزانه‌داری آمریکا بنیاد تعاون سپاه پاسداران را «سرچشمه فساد و اختلاس» نامید و نوشت درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی بنیاد تعاون، خرج ماجراجویی‌های بین‌المللی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای ایران می‌‌شود.

واشینگتن پیش از این تحریم‌های مختلفی علیه بنیاد تعاون سپاه پاسداران اعمال کرده بود اما آنچه تحریم‌های روز دوشنبه علیه این بنیاد زیر مجموعه سپاه پاسداران را متمایز می‌کند، وضع این تحریم‌ها به‌دلیل اقدام‌هایی است که از نظر دولت فدرال ایالات متحده «نقض حقوق بشر» در ایران به‌حساب می‌آید و مقام‌های آمریکا می‌گویند رهبری آنها بر عهده سپاه پاسداران است.

از این‌رو برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات مالی، گفت:«ایالات متحده همچنان خود را متعهد می‌داند تا از مطالبات مردم ایران برای دستیابی به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین خود حمایت کند. [بنابراین] تا زمانی که حکومت ایران اعمال خشونت، [برگزاری] محاکمه‌های ساختگی، اعدام معترض‌ها و سایر سرکوب‌های دیگر علیه مردمش را ادامه دهد، ما نیز به همراه شرکای خود به پاسخگو کردن [تهران] ادامه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری در عین‌حال در مورد مقام‌هایی که نامشان در فهرست تحریم‌های روز دوشنبه این وزاتخانه قرار گرفت، نوشت آنها جزو «مقام‌های ارشد امنیتی» هستند که مسئولیت هماهنگ کردن سازمان سرکوب جمهوری اسلامی را در سطح «کشوری و استانی» بر عهده دارند.

این وزارتخانه همچنین نام افراد حقیقی تحریم شده را نیز منتشر کرد که اسامی افراد عضو هیات مدیره بنیاد تعاون سپاه پاسداران از این قرار است: علی‌اصغر نوروزی، رئیس هیات مدیره، سید امین امامی طباطبایی، نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بنیاد تعاون، احمد کریمی، یحیی علاالدینی و جمال بابا مرادی، از اعضای هیات مدیره بنیاد تعاون سپاه.

در این فهرست نام برخی دیگر از فرمانده‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا نام آنها به این ذکر کرده است: محمدنظر عظیمی، فرمانده قرارگاه نجف اشرف غرب، کوروش آسیابانی، جانشین عظیمی و فرمانده قرارگاه شهید کاظمی، مجتبی فدا، فرمانده سپاه استان اصفهان و از اعضای شورای تامین این استان، حسین تناور، فرمانده لشگر ۱۷ سپاه قم، و ناصر راشدی، معاون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی.

بر اساس تحریم‌های روز دوشنبه، دولت آمریکا می‌تواند اموال و دارایی‌های افراد حقیقی و حقوقی مذکور را در خاک ایالات متحده یا هر منطقه دیگری که در کنترل این کشور باشد توقیف کند و شهروندهای کشور خود را از هرگونه دادوستد اقتصادی با آنها باز دارد.

اما روز دوشنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز با انتشار توییتی در حساب کاربری خود به تلاش‌های کشورهای غربی به‌منظور اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران پرداخت. بلینکن در این توییت از همکاری آمریکا، بریتانیا و اتحادیه برای وضع تحریم‌هایی جدید علیه تهران خبر داد و بار دیگر متذکر شد که این گروه از کشورها حامی مبارزه «شجاعانه» و «مسالمت‌آمیز» مردم ایران‌اند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز با انتشار توییتی در روز دوشنبه ضمن اشاره به تحریم‌های همزمان اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی مدعی شد این تحریم‌ها یکپارچگی کشورهای غربی در مخالفت با سرکوب‌های دولتی در ایران را نشان می‌دهد. به‌گفته مالی این تحریم‌ها حاکی از مخالفت سرسختانه آمریکا و متحدانش با نقض حقوق بشر، سرکوب زنان و سانسور دولتی اینترنت در ایران است.