طالبان برای برگزاری تجمع اعتراضی علیه قرآن‌سوزی، بازارها را تعطیل کردند

وزارت خارجه طالبان در اعلامیه‌ای ضمن محکوم کردن آتش زدن قرآن در سوئد، از دولت این کشور خواست راسموس پالودان را مجازات کند

راسموس پالودان، سیاستمدار راست افراطی سوئدی-دانمارکی، روز یکشنبه ۲ بهمن، در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، یک نسخه قرآن را به آتش کشید-SANAULLAH SEIAM/AFP

طالبان طی سه روز گذشته، تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای را در شهرهای مختلف افغانستان با هدف محکوم کردن اقدام راسموس پالودان، سیاستمدار افراطی سوئدی-دانمارکی که هفته گذشته یک نسخه قرآن را در استکلهم آتش زد، برگزار کردند.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ده‌ها تن از شهروندان قندهار، ننگرهار، پکتیا و لوگر همراه با شماری از اعضای طالبان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، پرچم سوئد را به آتش کشیدند و از دولت این کشور خواستند که عامل به آتش کشیدن قرآن را مجازات کند.

این تجمع‌های اعتراضی روز جمعه ۷ بهمن، نیز در مزارشریف، پنجشیر، سمنگان، لغمان، لوگر، غزنی، بادغیس و غزنی با حضور هزاران نفر برگزار شد. روز پنجشنبه، طالبان به مغازه‌داران در این شهرها دستور دادند که مغازه‌‌هایشان را ببندند و در تجمع‌های اعتراضی شرکت کنند. همچنین، وزارت حج و اوقاف طالبان به امامان مساجد دستور داد که در خطبه نماز جمعه، آتش زدن قرآن در سوئد را محکوم کنند.

راسموس پالودان، سیاستمدار راست افراطی سوئدی-دانمارکی، روز یکشنبه ۲ بهمن، در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، یک نسخه قرآن را به آتش کشید. او با این اقدام گفت مخالف گفت‌وگوهای سوئد با ترکیه بر سر پیوستن به ناتو است. پالودان پیش از این نیز با آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در سوئد، خشم مسلمانان ساکن این کشور را برانگیخته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پالودان رهبری حزبی به نام «استرام کورس» (Stram Kurs) را برعهده دارد که در سال ۲۰۱۷ و با هدف مبارزه با اسلام‌گرایی و ورود مهاجران به دانمارک، تاسیس شد. این حزب طی چند سال اخیر، چندین بار تجمع‌های اعتراضی را علیه اسلام و مهاجران در سوئد و دانمارک برگزار کرده است.

پالودان شهروند سوئد و دانمارک است و برای ورود به پارلمان دانمارک تلاش می‌کند. او بارها به صراحت گفته است که مسلمانان باید از سوئد و دانمارک اخراج شوند و از گسترش اسلام در این کشورها، باید جلوگیری شود.

پالودان در یکی از سخنرانی‌هایش که در حساب توییتر حزب استرام کورس منتشر شده است، گفت: «افغانستان یک سرزمین بودایی بود، پاکستان سرزمین هندو بود، ایران، عراق، لبنان، سوریه، ترکیه، عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای دیگر مبدا ادیان دیگری بودند، اما اسلام آن‌ها را به جهنم تبدیل کرد. من نمی‌خواهم سوئد نیز قربانی اسلام شود.»

آتش زدن قرآن در سوئد، در سال‌های اخیر، هزینه گزافی روی دوش حکومت سوئد گذاشته است. دست‌کم در سه سال اخیر، این اقدام موجی از اعتراض‌های خشونت‌بار را در داخل سوئد در پی داشته و هزاران نفر در کشورهای اسلامی علیه کشور سوئد، تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند. 

اولوف کریسترسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار سوئد، پس از آتش زدن قرآن در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، این اقدام را «بی‌احترامی آشکار» دانست و با مسلمانان ابراز همدردی کرد. در پیام توییتری نخست‌وزیر سوئد آمده است: «سوزاندن کتاب‌هایی که برای بسیاری مقدس است، بی‌احترامی آشکار است. من می‌خواهم با همه مسلمانان در مورد آنچه در استکهلم رخ داده است، ابراز همدردی کنم.»

دولت سوئد به‌دلیل آزادی‌های مدنی و ارزش‌های تعریف‌شده دموکراسی، نمی‌تواند مانع تجمع‌های اعتراضی و آتش زدن کتاب‌های مقدس شود. به همین دلیل، پلیس سوئد امنیت تجمع اعتراضی راسموس پالودان را که در آن نسخه‌ای از قرآن به آتش کشیده می‌شود، تامین می‌کند.

وزارت خارجه طالبان در اعلامیه‌ای ضمن محکوم کردن آتش زدن قرآن در سوئد، از دولت این کشور خواست راسموس پالودان را مجازات کند. داعش نیز با انتشار اطلاعیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و عاملان آتش زدن قرآن را تهدید به مجازات کرد.

بیشتر از جهان