واکنش تند باکو؛ حمله تروریستی است، کارکنان خود را از ایران خارج می‌کنیم

هم‌زمان با گسترش بی‌سابقه روابط باکو با ترکیه و اسرائیل، روابط جمهوری اسلامی با جمهوری آذربایجان به‌شدت متشنج و ملهتب بوده است

جمهوری آذربایجان حمله به سفارتش در تهران را تروریستی خواند و آن را محکوم کرد و از خروج تمام دیپلمات‌های خود از ایران خبر داد.

در حمله صبح روز جمعه هفتم بهمن به سفارت آذربایجان در تهران، یک شهروند جمهوری آذربایجان که مسئول حفاظت از این سفارت بود کشته شد. پلیس دلایل این حمله را «شخصی» اعلام کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم خواستار اجتناب از «گمانه‌زنی‌ها» درباره انگیزه‌های این حمله شد، اما الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، این اقدام را «تروریستی» خوانده است.

علی‌اف در توییتی نوشت: «اقدام تروریستی انجام شده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را به‌شدت محکوم می‌کنم.»

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان هم با انتشار بیانیه‌ای تند، از بی‌توجهی جمهوری اسلامی به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک انتقاد کرد و کارزاری علیه آذربایجان در ایران را زمینه‌ساز این حمله دانست.

این وزارتخانه در بیانیه‌اش آورد که جمهوری اسلامی باید به تعهداتش در «تضمین امنیت سفارت و ایمنی کارکنان آن» عمل می‌کرد.

خبرگزاری فرانسه و رویترز هم به نقل از مقام‌های جمهوری آذربایجان، از تصمیم باکو به‌منظور خارج کردن تمام کارکنان سفارت خود از تهران خبر داده‌اند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اما مدعی شد این حمله ریشه در «انگیزه‌های شخصی» مهاجم دارد و از رسانه‌ها خواست «از انتشار اخبار غیرموثق» اجتناب کنند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، در این زمینه مدعی شد همسر مهاجم ««فروردین‌ماه امسال به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل بازنگشته‌»و همین مسئله به بروز این اتفاق منجر شده است.

اولگ نیکولنگو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین هم در حساب توییترش این حمله را محکوم و با خانواده فرد کشته شده در سفارت ابزار همدردی کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم این حمله را محکوم کرد و نوشت مسکو از این حمله «شوکه» شده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، نیز در حساب توییترش حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد و نوشت: «آذربایجان هرگز تنها نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به‌شدت تیره شده و تنش‌های لفظی میان آن‌ها افزایش یافته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند جمهوری آذربایجان به یکی از مهم‌ترین «پایگاه‌های اسرائیل» تبدیل شده است و باکو با تسلط بر منطقه قره‌باغ قصد دارد کنترل مرز ۲۸ کیلومتری ایران با ارمنستان مشهور به دالان زنگه‌زور را از دست ایروان خارج کند.

جمهوری آذربایجان قصد دارد با ایجاد دالانی که از استان سیونیک در جنوب ارمنستان می‌گذرد، به نخجوان دسترسی پیدا کند و به خاک ترکیه دسترسی مستقیم داشته باشد، اما ارمنستان و جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین مانع خود در این زمینه می‌داند.

برخی تحلیل‌ها هم حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی از این مرز ۲۸ کیلومتری به‌منظور دور زدن تحریم‌های بین‌المللی استفاده می‌کند و تسلط آذربایجان بر این منطقه را به‌منزله بسته شدن این آب‌باریکه می‌داند.

علی خامنه‌ای هم پیش‌تر درباره این مرز گفته بود: «اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد، چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزارساله است.»

مهرماه امسال هم جمهوری اسلامی پس از هشدار به الهام علی‌اف درباره عواقب دست‌کاری در مرز‌ ایران و ارمنستان، به برگزاری یک رزمایش در منطقه عمومی ارس اقدام کرد.

سپاه پاسداران در این رزمایش برای نخستین بار با انداختن پل روی رود ارس، ورود به خاک آذربایجان را تمرین کرد که این اقدام با واکنش تند باکو همراه شد.

درپی این اقدام بود که پارلمان جمهوری آذربایجان در آبان‌ماه به افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل رای داد و در همان ماه از بازداشت یک گروه مسلح و افراطی وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در باکو خبر داد.

 در اطلاعیه باکو آمده بود که این گروه ۱۹ نفره با عنوان جنبش اتحاد مسلمانان، در تهران، دمشق و حلب آموزش نظامی و دینی افراطی دیده‌‌اند.

چند روز پس از این اقدامات باکو بود که وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای، یک تبعه جمهوری آذربایجان را عامل اصلی و هماهنگ‌کننده حمله به شاه‌چراغ و برخی دیگر از برنامه‌های تروریستی در ایران معرفی کرد.

در بیانیه وزارت اطلاعات که روز دوشنبه ۱۶ آبان منتشر شد، آمده بود که ۲۶ تبعه جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان در استان‌های فارس، تهران، البرز، کرمان، قم و خراسان رضوی به‌اتهام مشارکت در این حمله شناسایی و بازداشت شده‌اند.

حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران می‌تواند در ادامه تنش‌ها میان دو کشور باشد که البته جمهوری اسلامی این حمله را «شخصی» و آذربایجان هم آن را «تروریستی» خوانده است.