وزیر خارجه آذربایجان در تهران: از «موضع سازنده» ایران استقبال می‌کنیم

جیحون بایراموف به تهران سفر کرده است و با امیرعبداللهیان، قالیباف، و رئیسی دیدار می‌کند 

امیرعبداللهیان بر اهمیت همکاری ایران و ‌آذربایجان در زمینه انرژی نیز تاکید کرد-ایندیپندنت فارسی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در نشست خبری مشترک با همتای ‌آذربایجانی خود، جیحون بایراموف، گفت که باکو و تهران از «سوءتفاهم‌ها» عبور کرده‌اند و اکنون در جهت «پیشرفت فزاینده مناسبات همه‌جانبه در راستای منافع دو ملت» حرکت می‌کنند. این نشست در پی سفر بایراموف به تهران انجام شد.

امیرعبداللهیان از افزایش مبادلات تجاری دو کشور در ۱۰ ماه گذشته خبر داد. او گفت، اقداماتی انجام خواهد شد تا مردم دو کشور به صورت «ملموس و عینی» از این افزایش مبادلات «احساس پیشرفت» کنند. بایراموف گفت، دو کشور بر سر تولید اتومبیل و تراکتور به توافق رسیده‌اند. وزیر خارجه آذربایجان نیز گفت که کشورش برای افزایش ظرفیت «کریدور شمال به جنوب» و اجرای تعهدات‌ خود در زمینه ساخت راه‌‌آهن رشت به آستارا نیز آماده است. او همچنین گفت که از شرکت‌های ایرانی هم برای ساخت بیمارستان و مدرسه دعوت شده است. 

بایراموف در ادامه افزود که پروژه وصل کردن منطقه زنگزور ارمنستان به نخجوان، از طریق ایران در حال انجام است و به زودی اولین پل این پروژه ساخته می‌شود. 

روابط نزدیک آذربایجان با اسرائیل باعث شده است که جمهوری اسلامی ایران و نهادهایی همچون سپاه پاسداران، انتقادهای بسیاری به باکو داشته باشند. اما تهران هرگز روابط دیپلماتیک خود را با باکو قطع نکرده است و هرازچندی می‌کوشد این روابط را ترمیم کند. 

امیرعبداللهیان نیز در ادامه سخنانش اعلام کرد که وزیران خارجه ایران، جمهوری آذربایجان، و ترکیه به زودی جلسه‌ سه‌جانبه‌ای در چارچوب منطقه‌ای برگزار می‌کنند. او افزود که قرار است جلسه گسترده‌‌تری نیز در چارچوب «۳ +۳» با حضور ارمنستان، گرجستان، و روسیه برگزار ‌شود. به گفته وزیر خارجه ایران، این روند در سطح دیدار کارشناسان آغاز می‌شود و سپس به دیدار وزیران خارجه می‌انجامد. نشست نهایی وزیران خارجه شش کشور قرار است در تهران یا شهر دیگری در ایران برگزار شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلافات بسیار ارمنستان با آذربایجان و ترکیه، بدین معنی است که حضور ایروان در چنین نشستی حائز اهمیت خواهد بود. بایراموف گفت که کشورش قصد دارد روابط خود را با ایروان عادی‌سازی کند، و تاکید کرد: «ما آمادگی خود را برای بازگشایی راه‌های حمل و نقل و ارتباط بین‌المللی بین آذربایجان و ارمنستان اعلام کرده‌ایم.» بایراموف گفت، باکو پنج اصل را به ایروان پیشنهاد داده است که می‌توانند مبنای توافق صلح بین دو کشور باشند. 

وزیر خارجه آذربایجان افزود: «ما از موضع سازنده ایران در مشارکت و همکاری در مجامع منطقه‌ای، از جمله سازوکار ۳+۳، استقبال می‌کنیم.»

به گزارش وب‌سایت «آذرنیوز» آذربایجان به نقل از امیرعبداللهیان، وزیران خارجه دو کشور بر اهمیت تمامیت ارضی یکدیگر تاکید کرده‌اند. 

امیرعبداللهیان بر اهمیت همکاری ایران و ‌آذربایجان در زمینه انرژی نیز تاکید کرد. او گفت، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران، به زودی به آذربایجان سفر می‌کند و در آنجا توافقی در زمینه مبادله برق امضا می‌شود. 

به گفته وزیر خارجه ایران، اوضاع زیست‌محیطی رودخانه ارس و دلایل آلوده شدن آن نیز جزو موضوع‌های گفت‌وگوی او و بایراموف بوده است. 

امیرعبداللهیان گفت، در مورد حل صلح‌آمیز تخاصم قره‌باغ نیز در جلسه گفت‌وگو شده است و تاکید کرد که ایران برای ایفای نقش در این زمینه آماده است. او افزود که مسائل باقی‌مانده باید بر اساس «احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت طرفین و از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی» حل شوند.

در جریان سال‌های طولانی درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان، به‌رغم اینکه آذربایجان کشوری با اکثریت شیعه است، تهران در بسیاری موارد طرف ارمنستان را گرفته است که متحد نزدیک روسیه است. البته برخی از چهره‌های حکومت در استان‌های ترک‌نشین ایران، از این موضع انتقاد دارند و می‌خواهند که تهران با نگریستن به غائله این دو همسایه ایران از منظر تعهدات «اسلامی»، از باکو حمایت کند. در دوران دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در دهه ۱۳۷۰، ایران بین باکو و ایروان میانجیگری کرده بود. البته پیش از آن، برخی از نیروهای سپاه پاسداران به عنوان «جهاد» و «آزادی سرزمین‌های اسلامی»، به جنگ در منطقه قفقاز جنوبی رفته بودند.

بایراموف در جریان سفر خود، با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، نیز دیدار کرده است و قرار است با ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری، هم دیدار کند. 

الهام علی‌اف، رئیس ‌جمهوری آذربایجان، نیز قرار است به زودی به ایران سفر کند.