ادامه درگیری‌ها در کرانه باختری؛ اسرائیل غزه را هدف حمله هوایی قرار داد

با افزایش درگیری‌ها، رئیس سی‌آی‌ای در آستانه سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل و کرانه باختری، به تل‌آویو رفته است

بنا بر اعلام اسرائیل، در این حمله یک تاسیسات موشک‌سازی زیرزمینی و یک پایگاه نظامی حماس هدف قرار گرفت‌ـ AHMUD HAMS / AFP

جنگنده‌های اسرائیل در پاسخ به راکت‌پرانی شبه‌نظامیان فلسطینی، در نخستین ساعات جمعه غزه را هدف حمله قرار دادند.

بنا بر اعلام نیروهای دفاعی اسرائیل، حملات هوایی بامداد جمعه در غزه یک تاسیسات موشک‌سازی زیرزمینی و یک پایگاه نظامی حماس را هدف قرار داده است.

به گزارش رویترز، شب گذشته، شلیک دو راکت از سمت غزه آژیرهای خطر را در مناطق هم‌مرز با بخش جنوبی کرانه باختری که تحت کنترل حماس است به صدا درآورد. اما هیچ خسارت و تلفاتی گزارش نشده است.

این راکت‌پرانی پس از آن رخ داد که در حمله روز پنجشنبه نیروهای اسرائیلی به یک اردوگاه آوارگان در کرانه باختری، دست‌کم ۹ فلسطینی کشته شدند که دو نفر آنان غیرنظامی بودند. این بالاترین رقم تلفات روزانه فلسطینی‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون، دست‌کم ۳۰ فلسطینی کشته شده‌اند. در پی ماه‌ها تنش و خشونت، اکنون این نگرانی وجود دارد که شرایط از کنترل خارج شود و به درگیری گسترده‌تری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بینجامد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه، بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن ابراز نگرانی عمیق از خشونت‌ها در کرانه باختری، از دو طرف خواست از تنش‌ها بکاهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری در حالی است که اوایل هفته آینده قرار است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به اسرائیل و کرانه باختری سفر کند.

بلینکن در این سفر علاوه بر دیدار با مقام‌های اسرائیلی، روز سه‌شنبه به رام‌الله می‌رود و با محمود عباس و مشاوران ارشدش دیدار می‌کند.

در همین حال، تایمز اسرائیل به نقل از دو منبع آگاه خبر داد ویلیام برنز، رئیس سی‌آ‌ی‌ای، نیز روز پنجشنبه وارد تل‌آویو شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که برنز برای کاهش تنش‌ها میان دو طرف، با رهبران اسرائیلی و فلسطینی و همچنین مقام‌های اطلاعاتی دیدار خواهد داشت.

سی‌آی‌ای رابطه نزدیکی با بخش امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی دارد و احتمال می‌رود برنز تلاش کند همکاری بین نیروهای امنیتی فلسطینی و اسرائیل از سر گرفته شود.

در پی حمله روز پنجشنبه، تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرده بود همکاری امنیتی با اسرائیل را متوقف می‌کند. این همکاری بین دو طرف با هدف حفظ نظم و آرامش در منطقه و جلوگیری از حمله به اسرائیل در جریان بود.

بیشتر از جهان