اعتصاب کارگران شرکت فرمند و تجمع سرایداران مدارس

اعتراض‌های صنفی در شهرهای مختلف ایران برای دستیابی به حقوق اولیه و زندگی بهتر همچنان ادامه دارد

اعتراض گروه‌ها و اصناف مختلف به صورت روزانه در ایران ادامه دارد و گروه‌هایی از بازنشستگان، کارگران و کارمندان هر روز به نشانه اعتراض و برای دستیابی به حقوق خود مقابل یکی از نهادها تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

صبح پنجشنبه ۶ بهمن، خدمتگزاران و سرایداران مدارس تهران تجمعی اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها به بی‌توجهی کارگزاران نظام در قبال مشکلات نیروهای خدماتی و وضعیت معیشتی و حقوقی آنان، مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش جمع شدند. معترضان پلاکاردهایی با عناوین «معیشت خدمتگزار در خطر است» و «در جمع فرهنگیان، خدمتگزار غریب است» در دست داشتند.

کارگران شرکت صنایع غذایی (شکلات‌سازی) فرمند نیز از صبح پنجشنبه ششم بهمن تجمع اعتراضی برگزار و تحصن کردند. آن‌ها در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت جمع شدند. این کارگران شعار می‌دادند: «فرمندی داد بزن، حقتو فریاد بزن»

کارخانه فرمند در کرج واقع شده است و بنا بر اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت آن، حدود یک هزار و ۵۰۰ کارگر دارد و محصولاتش به ۱۴ کشور صادر می‌شود.

روزهای گذشته نیز اعتراض‌های کارگری دیگری شکل گرفته بود. چهارشنبه پنجم بهمن کارگران پتروشیمی بندر امام خمینی و کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر در محل کار خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شورای بازنشستگان ایران، کارگران پتروشیمی بندر امام خمینی به پرداخت نشدن مطالبات خود معترض‌اند. کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر نیز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی و ممنوع‌الورود شدن نمایندگان مستقل خود دست از کار کشیدند و اعتراض کردند. کارگران در این تجمع اعتراضی شعار «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

پیش از این نیز هم‌زمان با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس، صدهاهزار نفر از بازنشستگان کشوری با ارسال پیامک به نمایندگان مجلس، تصویب نهایی همسان‌سازی حقوق خود هم‌تراز با ۹۰ درصد حقوق شاغلان را خواستار شدند.

بازنشستگان کشوری از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هم خواستند حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، در ذیل تبصره ۱۲ اختصاص دهند؛ به‌گونه‌ای که به فروش سهام و... ربطی نداشته باشد و در بودجه عمومی و سنواتی دولت مدنظر قرار گیرد و دولت را به صدور احکام همسان‌سازی، هم‌زمان با صدور احکام افزایش سنواتی در فروردین ۱۴۰۲، موظف کند.

حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اکنون با اجرای قانون رتبه‌بندی و فوق‌العاده ویژه سایر نهادها و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها، به کمتر از ۶۵ درصد حقوق شاغل هم‌تراز رسیده است. در مورد فرهنگیان بازنشسته هم در صورت اجرای فوق‌العاده ویژه فرهنگیان شاغل، حقوق آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد شاغل خواهد شد؛ یعنی بیش از شش میلیون تومان اختلاف.