جشنواره فیلم فجر؛ سینماگران تحریم کردند، خودی‌ها سراسیمه آمدند

بازیگران فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر امسال یا در جشن‌ خودی‌ها شرکت می‌کنند یا کنار مردم می‌مانند

دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر سرانجام با تاخیری ۲۵ روزه، اسامی فیلم‌های بخش مسابقه (سودای سیمرغ) را اعلام کرد.

رسانه‌های حکومتی مانند روزنامه کیهان روز چهارشنبه ۵ بهمن با انتشار اسامی فیلم‌های بخش مسابقه، مدعی شدند که «تحریم جشنواره شکست خورد»؛ اما بررسی سوابق حرفه‌ای سازندگان فیلم‌های این دوره از جشنواره و منابع مالی آن‌ها به‌وضوح آشکار می‌کند که حضور سینماگران خودی و نهادهای حاکمیتی در این رویداد غالب است و سینماگران مستقل در همبستگی با مردم ایران از شرکت در جشنواره امتناع کرده‌اند.

پیش‌تر مقام‌های سازمان سینمایی ادعا کرده بودند که ۷۵ فیلم برای حضور در بخش مسابقه درخواست داده‌اند و قرار بود هیئت انتخاب بازبینی این فیلم‌ها را از ۱۵ آذر آغاز کند و اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه تا ۱۵ دی‌ اعلام شود؛ اما دبیرخانه جشنواره فیلم فجر روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ به جای انتشار اسامی فیلم‌ها، با صدور اطلاعیه‌ای خبر داد که معرفی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ به تعویق افتاد. در این اطلاعیه ادعا شد که به درخواست سینماگران، مهلت ارسال آثار تمدید شده است.

اما برخلاف این ادعا، تحریم گسترده جشنواره فیلم فجر از سوی طیف وسیعی از سینماگران حاکی از آن بود که جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این رویداد حکومتی با دردسر جدی مواجه شده است.

مجتبی امینی، دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، ۲۸ دی اعلام کرد که حبیب احمدزاده، رضا پورحسین، روح‌الله سهرابی، محمدرضا شرف‌الدین، پرویز شیخ‌طادی، محمدرضا عباسیان و محمدحسین نیرومند اعضای هیئت انتخاب این دوره جشنواره‌اند. حدود هشت روز پس از رونمایی از اسامی اعضای هیئت انتخاب که همگی مرد و نزدیک به حکومت‌اند، اسامی ۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ هم اعلام شد.

بر مبنای گزارش دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، اسامی فیلم‌ها به این شرح است: «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی، «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق و تهیه‌کنندگی سید رضا محقق، «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری، «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری، «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، «چرا گریه نمی‌کنی» به کارگردانی علیرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجید رضابالا، «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی، «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا، «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی، «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی، «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار، «هفت بهارنارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی پور، «یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین دوماری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند.

درباره بیشتر این فیلم‌های سینمایی اطلاعات زیادی وجود ندارد؛ جز اینکه اغلب آن‌ها با سرمایه‌گذاری‌های نهادهای حکومتی مانند بنیاد سینمایی فارابی، روایت فتح و سازمان سینمایی اوج ساخته شده‌اند.

«اتاقک گلی» با موضوع جنگ ایران و عراق، محصول مشترک بنیاد روایت فتح، باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد شهید است.

فیلم «استاد» با تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، سینماگر نزدیک به حکومت که به‌تازگی در سخنانی عجیب ادعا کرد خیزش سراسری مردم «نمایش خیابانی زودگذری بود و تمام شد»، هم در جشنواره حضور دارد.

فیلم‌های «هوک»، «کت چرمی»، «بعد از رفتن»، «گل‌های باوارده»، «جنگل پرتقال»، «سینما متروپل» و «شماره ۱۰» با بودجه بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده‌اند.

فیلم‌های «روایت ناتمام سیما»، «سرهنگ ثریا» و «غریب» محصول سازمان سینمایی اوج‌اند. انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» با بودجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده و بودجه تولید فیلم «در آغوش درخت» را نیز سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تامین کرده‌اند. فیلم «عطرآلود» هم محصول سازمان سینمایی سوره است.

فیلم سینمایی «های پاور» با موضوع عملیات والفجر ۸ با بودجه نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

رسانه‌های حکومتی پیش‌تر ادعا کرده‌ بودند که در جشنواره سال ۱۴۰۱ سینماگران مشهوری مانند کیانوش عیاری، پرویز شهبازی و جهانگیر کوثری حضور دارند اما اکنون با اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ مشخص شد که سینماگران مطرح همچنان جشنواره حکومتی فجر را تحریم کرده‌اند. کیومرث پوراحمد، کارگردان شناخته‌شده سینما، نیز که فیلم «پرونده باز است» به کارگردانی او در جشنواره امسال است، در پیامی، از این جشنواره اعلام برائت کرد و گفت که این فیلم به درخواست تهیه‌کننده (مالک فیلم) و برخی عوامل در جشنواره حضور دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۲۴ فیلمی که امسال در بخش مسابقه شرکت کرده‌اند، بازیگران مطرحی مانند علی نصیریان، باران کوثری، مانی حقیقی، هانیه توسلی، صابر ابر، جواد عزتی، امیر جعفری، نسیم ادبی، پژمان بازغی، سام قریبیان، امیرحسین آرمان و علی مصفا بازی کرده‌اند. فیلم‌هایی که این هنرمندان در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند، قبل از آغاز خیزش سراسری ساخته شده‌اند و تصمیم‌گیری برای حضور فیلم‌ها در جشنواره با تهیه‌کنندگان‌ است و بازیگران در این تصمیم نقشی ندارند اما از آنجا که برخی از این هنرمندان در جریان خیزش سراسری از مردم حمایت کردند، اکنون باید منتظر ماند و دید آیا در بخش مسابقه و مراسم نمایش‌ فیلم‌ها نیز شرکت خواهند کرد یا به‌رغم تهدیدهای امنیتی، جشنواره حکومتی فجر را تحریم می‌کنند.

البته نهادهای امنیتی هم بیکار نخواهند نشست و تلاش می‌کنند هنرمندان را به هر طریق، به حضور در جشنواره وادار کنند. همان‌طور که در ماه‌های اخیر فشار مضاعفی را بر هنرمندان وارد کردند و به روش‌های مختلف از تشویق گرفته تا تهدید، کوشیدند که آن‌ها را از همراهی با خیزش سراسری منصرف کنند.

پیش‌تر روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، به‌صراحت سینماگران را تهدید کرده و گفته بود فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنند، در اولویت اکران ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند. او به سینماگرانی که حاضر نشدند در پاییز امسال فیلم‌های خود را اکران کنند، گفت که فرصت را از دست دادند.

این تهدیدها بیش از هر چیزی هراس حکومت ایران را از تحریم جشنواره‌های فجر و بایکوت رویدادهای فرهنگی و هنری را آشکار می‌کند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بارها در سخنان خود این وحشت حکومتی را افشا کرد و حتی یک بار گفت که نهادهای امنیتی مدام از او پیگیری می‌کنند که برنامه‌های هنری مانند کنسرت‌ها از سر گرفته شوند.