آمنه محمد: احتمال دارد طالبان زنان خارجی را از کار در سفارتخانه‌ها منع کنند

«امکان ندارد طالبان فرمان‌هایشان را پس بگیرند، فقط شاید در صورتی که فشارها بیشتر شوند، برخی معافیت‌ها را در نظر بگیرند» 

آمنه محمد در راس هیئتی بلندپایه از نمایندگان سازمان ملل برای ملاقات با طالبان به کابل رفت‌ــ ESKINDER DEBEBE / UNITED NATIONS / AFP

آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، پس از سفر به افغانستان، روز چهارشنبه پنجم بهمن (۲۵ ژانویه) در یک نشست خبری، نتیجه سفر هیئت سازمان ملل به این کشور را اعلام کرد. او گفت: «طالبان محدودیت‌ها برای زنان را تلاش برای محافظت از آنان می‌پندارند اما تعریف آن‌ها از محافظت، در واقع تعریف ما از ظلم است.» معاون دبیرکل سازمان ملل در ادامه، از احتمال افزایش این محدودیت‌ها ابراز نگرانی کرد.

آمنه محمد توضیح داد که در سفرش به افغانستان، علاوه بر ملاقات با برخی وزیران و معاون نخست‌وزیر طالبان در کابل، به قندهار هم رفته و با برخی مقام‌های طالبان در آن استان دیدار کرده است. او همچنین گفت که با شورا [شورای رهبری طالبان که فرمان‌ها را صادر می‌کند] ملاقات کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از آمنه محمد نوشت: «این نگرانی وجود دارد که آن‌ها ممکن است در مرحله بعد، زنان خارجی را هم از کار در سازمان‌های بین‌المللی و سفارتخانه‌ها منع کنند.»

البته در قندهار حتی استاندار طالبان هم از هیئت سازمان ملل استقبال نکرد و فقط معاون استاندار و برخی از مقام‌های محلی زیردست او با این هیئت ملاقات کردند.

طالبان پیش از این در اواخر نوامبر ۲۰۲۲، دستور ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی را صادر کردند. این دستور سبب شد صدها کارمند زن بخش خدمات و امدادرسانی خانه‌نشین شوند و بخش بزرگی از فعالیت‌های سازمان‌های امدادرسان متوقف بماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیئت سازمان ملل متحد هم با هدف ملاقات با طالبان و تلاش برای رفع محدودیت‌ها برای زنان به‌ویژه زنان شاغل در سازمان‌های غیردولتی به افغانستان رفت و با مقام‌های طالبان دیدار کرد. با این حال برداشت آمنه محمد، رئیس هیئت سازمان ملل، از ملاقات با طالبان در مورد محدودیت‌‎ها برای زنان این بود: «امکان ندارد طالبان فرمان‌هایشان را پس بگیرند، فقط شاید در صورتی که فشارها بیشتر شوند، برخی معافیت‌ها را در نظر بگیرند.» 

معاون دبیرکل سازمان ملل افزود که مقام‌های طالبان در صحبت با هیئت سازمان ملل، مدعی شدند که همه کارها را درست انجام داده‌اند اما هنوز موفق نشده‌اند مشروعیت بین‌المللی کسب کنند. آمنه محمد خاطرنشان کرد: «به آن‌ها یادآوری کردم که در مورد زنان از یک سو ادعا دارند که حقوق آن‌ها را رعایت می‌کنند و از سوی دیگر آن‌ها را حقوقشان محروم می‌کنند و این پذیرفتنی نیست.»

بر اساس اظهارات آمنه محمد، مقام‌های طالبان درخواست هیئت سازمان ملل مبنی بر رفع محدودیت‌ها برای زنان را نیز مانند همیشه به یک زمان نامشخص موکول کرده‌اند. آمنه محمد گفت: «من به آنان گفتم که باید دقیق باشیم و یک جدول زمانی داشته باشیم، اما آن‌ها فقط گفتند به‌زودی انجام خواهند داد.»

تنها موردی که طالبان به هیئت سازمان ملل در مورد اجرای آن اطمینان دادند، معافیت از ممنوعیت اشتغال زنانی بود که در بخش‌های درمان و آموزش کار می‌کنند. هرچند معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید دارد که این معافیت نباید مقطعی باشد بلکه باید برای همیشگی شود. 

با وجود پافشاری‌های هیئت سازمان ملل متحد به رهبری آمنه محمد و نیز مارتین گریفیت، معاون دبیرکل این سازمان در امور کمک‌های بشردوستانه، طالبان هنوز در مورد رفع محدودیت‌ها برای کار زنان در سایر مشاغل انعطافی نشان نداده‌اند.

بیشتر از جهان