وزیران خارجه ۱۲ کشور و اتحادیه اروپا خواستار لغو ممنوعیت کار زنان در افغانستان شدند

«طالبان به بی‌علاقگی خود به روابط عادی با جامعه جهانی ادامه می‌دهند»

وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه هفتم دی‌، طی بیانیه‌ای مشترک با وزرای خارجه ۱۲ کشور جهان به اضافه نماینده عالی اتحادیه اروپا، از طالبان خواست ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی را لغو کنند. در این بیانیه، نقش زنان در اجرای عملیات‌ بشردوستانه در افغانستان، محوری و انکارناپذیر توصیف شده است.

وزرای خارجه استرالیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، نروژ، سوییس، هلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در این بیانیه، ضمن ابراز نگرانی از تصمیم‌های اخیر طالبان در خصوص زنان، تاکید کردند: «حکم ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی میلیون‌ها افغان را که برای بقای خود به کمک‌های بشردوستانه وابسته‌اند، در خطر قرار می‌دهد.» آن‌ها در ادامه، از طالبان خواستند این تصمیم را فورا لغو کنند.

وزارت اقتصاد طالبان سوم دی اعلام کرد که زنان شاغل در ادارات غیردولتی ملی و بین‌المللی دیگر اجازه فعالیت ندارند. این تصمیم طالبان چهار روز پس از ابلاغ ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها اعلام شد و واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت.

در بیانیه مشترک وزیران خارجه ۱۲ کشور که در واکنش به این تصمیم طالبان منتشر شد، آمده است: «طالبان همچنان به زیر پا گذاشتن حقوق، آزادی‌ها و رفاه مردم افغانستان به‌ویژه زنان و دختران و بی‌علاقگی به داشتن روابط عادی با جامعه جهانی ادامه می‌دهند.»

در این بیانیه تاکید شد تا زمانی که زنان در کمک‌رسانی در افغانستان شرکت نکنند، سازمان‌های غیردولتی قادر نخواهند بود به آسیب‌پذیرترین افراد کشور دسترسی پیدا کنند و غذا، دارو، امکانات زمستانی و سایر مواد و خدماتی را که برای زندگی نیاز دارند، برایشان فراهم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه اعلام شد که این کشورها با سازمان ملل متحد در تماس نزدیک‌اند و به نمایندگی از همه کمک‌کنندگان به افغانستان از طالبان می‌خواهند این تصمیم را فورا لغو کنند زیرا «این امر از هرگونه اختلال در توزیع کمک‌های بشردوستانه جلوگیری و امکان تداوم کلیه عملیات بشردوستانه سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و ملی را فراهم می‌کند.»

در یک هفته گذشته، فعالان حقوق زنان، فعالان مدنی و دانشجویان در سراسر افغانستان به اشکال مختلف اعتراضشان را به تصمیم‌های اخیر طالبان در مورد زنان اعلام کردند. این کنشگران از جامعه جهانی خواسته‌اند جلو پیشروی و یکه‌تازی طالبان را بگیرند و با مردم افغانستان هم‌صدا شوند.

در بیانیه مشترک وزیران خارجه ۱۲ کشور و اتحادیه اروپا آمده است: «ما از درخواست‌های مردم افغانستان برای بازگشت دختران و زنان به کار، مدرسه و دانشگاه و برای ادامه ایفای نقش‌های اساسی در تامین کمک‌های بشردوستانه و نیازهای اساسی حمایت می‌کنیم.» این مقام‌ها از طالبان خواسته‌اند به مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه کنند و به فرهنگ و حقوق زنان و دختران احترام بگذارند.

در یک هفته گذشته از دفتر دبیرکل سازمان ملل گرفته تا شورای امنیت، شورای حقوق بشر، رهبران کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی و ده‌ها سازمان بین‌المللی به این تصمیم‌های طالبان اعتراض کرده‌اند، اما طالبان تاکنون به این واکنش‌ها پاسخ روشنی نداده‌اند.

بیشتر از جهان